Każdy przedsiębiorca, który rozpoczyna działalność gospodarczą, zadaje sobie pytanie jak zacząć i jak zdobyć pierwszych klientów. W tym artykule wyjaśniamy jak reklamować nową firmę i zapewnić jej dobry start na rynku.


Poinformuj swoje otoczenie

Zanim rozpoczniesz właściwe działania reklamowe, postaraj się wykorzystać dotychczasowe znajomości. Poinformuj całą swoją rodzinę, przyjaciół i znajomych o tym, że rozpoczynasz działalność i wyjaśnij im czym się zajmujesz. Świetnie nadają się do tego media społecznościowe. Zamieść stosowną informację na swojej tablicy, uzupełnij profil i roześlij wiadomości do wybranych, życzliwych Ci osób. Najlepiej takich, którzy mają wielu znajomych. Możesz również wykorzystać do tego celu email. Postaraj się jednak zbyt mocno nie spamować. Jedna, krótka wiadomość w zupełności wystarczy.

Znajomi mogą nawet mimochodem wspomnieć o Tobie swoim własnym znajomym i polecić im Twoje usługi. Zdarzają się również i tacy, którzy będą aktywnie wspierać promocję Twojej firmy. Pozwoli Ci to na zdobycie kilku klientów, którzy na początku działalności każdej firmy, są na wagę złota.


Wykorzystaj znajomych

Jest to rada nieco kontrowersyjna, ale czasami to jedyne wyjście. Jeśli do pozyskania klientów w swojej branży potrzebujesz przykładów dotychczasowych realizacji lub opinii zadowolonych klientów, ciężko będzie Ci ich pozyskać innymi metodami. Pierwsze zlecenia najprawdopodobniej będziesz musiał wykonać dla znajomych lub rodziny. Oczywiście po specjalnej i okazyjnej cenie. Nie ma to znaczenia, gdyż głównym celem jest zdobycie pierwszych realizacji do portfolio i rekomendacji, które przekonają do Ciebie przyszłych klientów.

Praca dla znajomych czy rodziny pozwoli Ci również przetestować wszystkie procedury składania i realizacji zamówienia, oszacować czas potrzebny na jego wykonanie i dokonać ostatnich szlifów w oferowanym produkcie lub usłudze.

Niestety praca dla znajomych ma także szereg istotnych wad. Po pierwsze, wielu znajomych będzie oczekiwać od Ciebie specjalnego traktowania, najwyższej jakości, najniższej ceny i pewnie wielu innych dodatkowych usług, za które nie będą chcieli zapłacić. Jeśli nie uda Ci się wykonać zlecenia w 100% poprawnie – może doprowadzić to do poważnego konfliktu między wami, lub nawet do zakończenia znajomości!


Zdobywaj nowe kontakty

Bierz udział w seminariach i szkoleniach z Twojej branży, odwiedzaj wystawy i targi, które są powiązane z Twoimi usługami. Nawiąż kontakty z dostawcami, którzy dysponują własną, rozległą siecią kontaktów. Im więcej znasz ludzi i im więcej ludzi zna Ciebie, tym większa szansa, że ktoś poleci innym Twoje usługi.


Wykorzystaj darmowe sposoby reklamy

Zanim określisz budżet na działania reklamowe, powinieneś wykorzystać wszystkie możliwości darmowej reklamy. Są to przede wszystkim wszystkie działania, jakie możesz prowadzić osobiście. Jeśli Twoja oferta jest skierowana do firm, możesz np. zadzwonić do tych, z którymi chciałbyś współpracować i zapytać czy byliby zainteresowani Twoją ofertą. Możesz również wybrać się do nich osobiście.

Skuteczność takich działań może nie być zadowalająca, ale jeśli nie dysponujesz większym budżetem reklamowym, a masz wystarczająco dużo wolnego czasu – warto spróbować.


Określ swoją grupę docelową

Przed przystąpieniem do jakichkolwiek działań reklamowych, musisz starannie określić swoją grupę docelową. Pozwoli to zminimalizować koszty reklamy i zmaksymalizować jej skuteczność. O tym jak to zrobić dowiesz się z tematu – Jak określić grupę docelową?


Wydrukuj wizytówki

Jedną z najtańszych (ale mimo wszystko skutecznych) form reklamy są wizytówki firmowe. Mają niewielkie rozmiary, dzięki czemu możesz je nosić zawsze przy sobie, w ilości nawet 100 sztuk i więcej. W przypadku mikroprzedsiębiorstwa najlepiej sprawdzą się wizytówki „ulotkowe”, zawierające skróconą ofertę firmy i jej dane kontaktowe. Jak wybrać odpowiednią do swoich potrzeb wizytówkę, dowiesz się z tematu Wizytówka – Jaka powinna być? Projekt i druk wizytówek możesz natomiast zamówić tutaj.


Zamów ulotki reklamowe

W powszechnej opinii, w dobie Internetu, ulotki przestały być skuteczne. Nie jest to jednak prawda. Ulotki skierowane do właściwej grupy odbiorców przynoszą bardzo wysoki zwrot z inwestycji.

Jeśli Twoja firma działa na rynku lokalnym (a w przypadku większości nowych firm tak właśnie jest) powinieneś zainwestować w ulotki. Ta stosunkowo tania forma reklamy pozwoli Ci dotrzeć do tysięcy potencjalnych klientów i poinformować ich o Twojej firmie i ofercie.

Więcej o ulotkach możesz przeczytać w temacie – Ulotki reklamowe – jak z nich korzystać aby zdobyć klientów?


Zamieść ogłoszenia w lokalnej prasie

Jeśli jesteś pewien, że Twoja grupa docelowa czyta gazety, warto zamieścić tam swoje ogłoszenia. Ceny ogłoszeń zależą od ich wielkości, wybranego miejsca oraz nakładu danego tytułu. Alternatywą dla ogłoszeń są inserty, czyli ulotki wkładane do gazety. Niektórzy twierdzą, że nie jest to dobra forma reklamy, gdyż inserty wypadają z gazety. W rzeczywistości ulotki są tak umiejscowione, że szanse na jej wypadnięcie są minimalne. Warto zainteresować się tą formą reklamy, gdyż jest bardzo skuteczna i może być alternatywą dla tradycyjnego kolportażu.

Jeśli interesuje Cię taka forma reklamy, zapraszamy do działu – reklama prasowa.


Zainwestuj w profesjonalną stronę internetową

Jest to chyba najważniejszy (po określeniu grupy docelowej) punkt tego artykułu. Istnieje bardzo niewiele branż, które nie skorzystałyby na reklamie w Internecie. O ile zależy Ci na skutecznym, ciągłym i relatywnie tanim pozyskiwaniu klientów, powinieneś rozpocząć działania reklamowe w Internecie. Bazą i podstawą marketingu internetowego jest strona internetowa i to od niej powinieneś zacząć. O tym dlaczego jest to takie ważne, pisałem już temacie – Czy strona internetowa dla małej firmy to konieczność?

Koszt stworzenia strony internetowej, która będzie pozyskiwać dla Ciebie klientów to 1500 – 3500 zł netto. Może wydawać Ci się to bardzo dużą kwotą, ale bez wątpienia koszty szybko się zwrócą. Kiepska lub stworzona przez amatorów strona, nie przyniesie oczekiwanych rezultatów i prawdopodobnie będziesz musiał zamówić kolejną, lepszą. Czyli podwójny wydatek. Lepszym rozwiązaniem będzie wybranie odpowiedniego wykonawcy i zainwestowanie w skuteczną stronę internetową.

Jeśli nie posiadasz jeszcze swojej strony internetowej – zapraszamy do współpracy.


Zleć pozycjonowanie strony

Nowa strona internetowa niestety nie wypromuje się sama. O ile nie posiadasz wiedzy w dziedzinie marketingu internetowego lub pozycjonowania, powinieneś zlecić takie działania profesjonalistom. Pozycjonowanie to długotrwałe działania, na których efekty będziesz musiał trochę poczekać. Ważne więc aby podjąć się ich realizacji jak najwcześniej. Z biegiem czasu, liczba internautów trafiających na Twoją stronę każdego dnia, będzie coraz większa, a co za tym idzie, zwiększy się również liczba potencjalnych klientów.


Uruchom reklamy Google AdWords

Zanim zainwestujesz w pozycjonowanie (albo równolegle z tym, o ile Twój budżet reklamowy na to pozwala), powinieneś skorzystać z reklamy linków sponsorowanych Google AdWords. Ta forma reklamy pozwoli Ci na szybkie zdobycie wartościowego ruchu (potencjalnych klientów) na Twoją nową stronę internetową. Zyski z tak zdobytych klientów, możesz przeznaczyć następnie na pozycjonowanie.

Jeśli chcesz skorzystać z takiej formy reklamy zapraszamy do naszego działu Reklama Google AdWords.


Zaistniej w mediach społecznościowych

Gdy Twoja nowa strona internetowa jest już gotowa, czas rozpocząć działania marketingowe w sieci. Pierwszym krokiem powinno być założenie profili osobistych i firmowych w wybranych portalach (Facebook, Twitter, Pinterest, itp.). Uzupełnij wszystkie niezbędne informacje dotyczące Twojej firmy i adresu strony firmowej. Nawiąż kontakty z aktualnymi dostawcami i klientami, lub z tymi, z którymi chciałbyś współpracować. Portale społecznościowe do doskonałe miejsce na dialog z klientami i ludźmi z branży. Bycie aktywnym w social media pozwoli Ci być na bieżąco, jak również pozyskać wartościowe kontakty biznesowe i nowych klientów.


Zarejestruj się na forach internetowych

Wybierz fora tematyczne z Twojej branży, zobacz gdzie ludzie poszukują wiedzy o firmach, produktach i usługach. Wybierz takie, na którym mógłbyś rozwiązywać problemy i rozwiewać wątpliwości użytkowników. Załóż konto firmowe, z logiem, nazwą firmy i bądź aktywny. Udzielaj się i pomagaj. Jest to działanie długofalowe ale przyniesie pozytywne efekty. Wystarczy jedna odpowiedz dziennie, a po roku będziesz ich miał 360! Czyli 360 wartościowych rad, które pomogły internautom. Zyskasz dzięki temu status eksperta w swojej dziedzinie i zwiększysz szansę na pozyskanie nowych klientów. Takie działania wpływają również pozytywnie na pozycjonowanie Twojej strony w wyszukiwarkach. Oczywiście nie zapomnij w stopce zamieścić linka do swojej strony firmowej.


Sprawdź skuteczność mailingu

Kolejną możliwością niedrogiego reklamowania nowej firmy jest rozesłanie oferty do grupy docelowej, za pośrednictwem poczty email. Aby tego dokonać musisz zakupić lub „wypożyczyć” bazę adresową wybranej grupy ludzi lub firm i stworzyć atrakcyjną ofertę. Zwrot z inwestycji w tym przypadku zależy od danej branży, prawidłowo wybranej grupy docelowej, jakości bazy adresowej i oczywiście samej oferty.


Podsumowanie

Przedstawione w artykule metody promocji to nie jedyne sposoby na reklamę nowej firmy. Są to jednak najpopularniejsze i najbardziej opłacalne działania mające na celu pozyskanie klientów. Nie musisz korzystać z nich wszystkich, a przynajmniej nie od razu. Warto jednak choćby je przetestować aby ocenić samemu ich skuteczność w przypadku konkretnej branży i firmy.

Wymienione powyżej formy reklamy zostały (lub zostaną) szerzej omówione w innych artykułach.

Opublikowany przez Daniel Nowak

Jestem pok pok

Przyłącz się do konwersacji

1 komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *