Daniel Nowak - GreenCitrin

Daniel Nowak

Autor tekstu

Wizytówka – Jaka powinna być?

Biała i elegancka czy kolorowa i oryginalna? Jednostronna, a może dwustronnie foliowana? Jak powinna wyglądać idealna wizytówka, która wzbudzi zaufanie odbiorcy i pomoże nam zbudować wizerunek profesjonalisty?

Wizytówki firmowe

Kojarzone niegdyś ze światem biznesu i polityki wizytówki, są dziś obecne niemal we wszystkich kręgach społecznych. Wizytówki są podstawowym narzędziem reklamy i jednym z najważniejszych elementów budujących wizerunek osoby lub firmy. Wartość pierwszego wrażenia, jakie robimy za pomocą tych niewielkich kartoników często jest jednak niedoceniana.

Na skróty

Po co mi wizytówka?

Głównym zadaniem każdej wizytówki jest poinformowanie odbiorcy o tym kim jesteśmy, co robimy i jak się z nami skontaktować. Jeśli chcemy zachęcić kogoś do kontaktu lub kontynuowania znajomości, zrobienie dobrego wrażenia jest szczególnie ważne.

Trudno wyobrazić sobie jakąkolwiek osobę aktywną zawodowo, która nie potrzebowałaby wizytówek. Jeśli pracujemy z ludźmi, staramy się pozyskać nowych klientów lub kontrahentów, to musimy w jakiś sposób ułatwić im kontakt z nami. Gdy ktoś prosi nas o wizytówkę , a my jej nie mamy i nerwowo zapisujemy nr telefonu na serwetce – budujemy sobie wizerunek amatora.

Jeśli jednak wręczymy odbiorcy elegancką i schludną wizytówkę, uwiarygodnimy tym samym profesjonalizm i rzetelność naszej firmy. Dobrze zaprojektowana wizytówka sprawi, że będziemy postrzegani jako osoba godna zaufania, z którą warto prowadzić interesy.

Wizytówki w biznesie

Rola wizytówki w biznesie jest szczególnie istotna, ponieważ niemal każde spotkanie biznesowe rozpoczyna się od grzecznościowej wymiany wizytówek. Nietrudno więc sobie wyobrazić, że jej brak to okropne faux pas.

Format wizytówki

Dwa najpopularniejsze w Polsce formaty wizytówek to 90×50 mm i 85×55 mm (odpowiednik karty kredytowej). Wizytówki w tych wymiarach bez problemu zmieszczą się w każdym wizytowniku lub przegródce portfela.

Wizytówki o nietypowym kształcie

Wiele osób uważa, że lepiej jest się wyróżnić niż robić to samo co wszyscy. Z tego powodu w Internecie możemy znaleźć wiele przykładów wizytówek o wymyślnych kształtach, rozwijanych lub składanych, kojarzących się bezpośrednio z firmą i branżą właściciela. W rzeczywistości nie przekłada się to w żaden sposób na wzrost sprzedaży czy lojalność klienta lub kontrahenta. Wizytówka, która nie zmieści się w wizytowniku lub przegródce portfela, najprawdopodobniej wyląduje w koszu albo po prostu się zgubi.

Materiał wizytówki

Większość drukarni w Polsce drukuje wizytówki na białym papierze kredowym o gramaturze 300 lub 350g/m2. Jest to najlepszy wybór, gwarantujący odpowiednią sztywność wizytówki w rozsądnej cenie. Wybór papierów niestandardowych jest bardzo duży i zależy od konkretnej drukarni. Pamiętajmy jednak aby zawsze wybierać papier o odpowiedniej sztywności, im wyższa gramatura tym lepiej. Drukowanie wizytówek na domowej drukarce jest zwyczajną stratą czasu i wizerunkowym „samobójem”, dlatego zdecydowanie tego odradzam.

Materiał niestandardowy

Niektóre firmy decydują się na wykonanie wizytówek z różnych niestandardowych materiałów takich jak PCV, metal, drewno, itp. W większości przypadków jest to drogie efekciarstwo, które w żaden sposób nie zmieni stosunku kontrahenta (klienta) do naszej firmy. Czy zostaniemy przez to lepiej zapamiętani? Nie, ponieważ poza pierwszym „WOW”, wizytówka taka najpewniej wyląduje w koszu, gdyż nie będzie pasowała do pozostałych, znajdujących się już w wizytowniku. Nie zapominajmy, że głównym celem każdej wizytówki jest umożliwienie jej odbiorcy skontaktowania się z nami.

Wyjątkiem od powyższego są firmy, które chcąc od razu pokazać swoją kreatywność (np. agencje reklamowe, graficy), mogą – a nawet powinny – wyróżniać się formą. Ograniczeniem może być tu tylko wyobraźnia.

Uszlachetnienie

Aby zwiększyć trwałość wizytówki i nadać jej efektowny wygląd, możemy pokryć ją folią matową lub błyszczącą. Folia błyszcząca świetnie podkreśla kolory na wizytówce graficznej, zaś folia matowa jest przyjemna w dotyku i dodaje elegancji klasycznym i minimalistycznym projektom. W takim wypadku stracimy jednak możliwość zapisywania czegokolwiek na wizytówce, ponieważ tusz długopisu będzie się rozmazywał. Oczywiście laminatem można pokryć tylko awers wizytówki, co rozwiązuje ten problem. Inne przykłady uszlachetnienia to np. druk wypukły, błyszczący lakier UV czy złocenie. Ceny wizytówek z uszlachetnieniem są zdecydowanie wyższe od tych standardowych., a czas realizacji wydłuża się również o kilka dni.

Idealny projekt wizytówki

Projektując wizytówkę musimy pamiętać o dopasowaniu jej charakteru do wizerunku, jaki chcemy kreować. Prezes zarządu w międzynarodowej spółce potrzebuje innej wizytówki niż np. grafik freelancer czy osoba prowadząca salon fryzjerski. Nie istnieje jeden, idealny wzór wizytówki, który sprawdzi się w każdej sytuacji. Istnieją natomiast pewne reguły, których należy przestrzegać przy jej projektowaniu.

Każda wizytówka musi być przede wszystkim czytelna. Fajnie gdyjest ładna i zwraca na siebie uwagę, ale nie poprzez agresywny design, tylko elegancję i profesjonalizm. Należy unikać jaskrawych i krzykliwych kolorów. Wizytówka nie może być również przeładowana treścią.

Jednostronna czy dwustronna?

Wizytówka dwustronna

Często słyszymy, że wizytówka musi być zawsze minimalistyczna i jednostronna, a wizytówki dwustronne są nieeleganckie i tandetne. Moim zdaniem wszystko zależy od konkretnego projektu. Dwustronna wizytówka również może wyglądać bardzo efektownie. Na drugiej stronie możemy umieścić np. samo wyśrodkowane logo na białym lub kolorowym tle albo skróconą ofertę firmy, wypisaną w kilku punktach. Niektórzy klienci umieszczają tam również kod QR, który można zeskanować za pomocą smartfona i uzyskać w ten sposób więcej informacji.

Wizytówka dwujęzyczna

Niektóre firmy, działające na rynku międzynarodowym posiadają wizytówki w dwóch językach. Jest to na pewno tańsze rozwiązanie niż drukowanie dwóch kompletów, ale czy równie eleganckie? Okażemy więcej profesjonalizmu i szacunku drugiej osobie, jeśli będziemy traktować ją indywidualnie. Warto się nad tym zastanowić. Jeśli naszym partnerem jest Polak, to przekażmy mu wizytówkę w języku polskim. Jeżeli osoba anglojęzyczna – w języku angielskim.

Wizytówka firmowa

Wizytówka firmowa

Tworząc wizytówkę firmową musimy pamiętać, że jej kolorystyka i styl muszą być spójne z identyfikacją wizualną firmy. Oznacza to, że musi znaleźć się na niej logo, a kolory powinny być utrzymane w tonacji barw firmowych i nawiązywać wzorem do strony www oraz pozostałych materiałów promocyjnych. Wizytówka firmowa powinna zawierać również nazwę firmy, adres, numer telefonu, (ewentualnie fax), email oraz adres strony www. Opcjonalnie można również umieścić hasło reklamowe i krótką informacje dotyczącą oferty.

Wizytówka służbowa, przedstawicielska

wizytówka służbowa

Wizytówka służbowa nie jest wizytówką firmową. Różnica polega na tym, że na służbowej to jej właściciel jest na pierwszym planie, a firma, którą reprezentuje to jedynie tło. Powinny się na niej znaleźć dane kontaktowe do właściciela wizytówki oraz jego stanowisko. Dane dotyczące firmy są ogólnikowe. Może być dwustronna.

Wizytówka osobista

wizytówka osobista

W przypadku wizytówki osobistej mamy większą dowolność jeśli chodzi o jej wygląd i styl. Oczywiście zasada czytelności obowiązuje także w tym przypadku. Łatwo bowiem przesadzić z ilością treści. Na wizytówce osobistej wystarczy imię, nazwisko właściciela oraz informacje kontaktowe (adres, email, telefon i strona www jeśli posiada). Możemy umieścić na niej również swój tytuł naukowy.

Gdzie zamówić wizytówki?

Jeśli potrzebujesz projektu lub wydruku wizytówek, zapraszamy do współpracy z naszą agencją. Wszystkie informacje oraz ceny znajdują się w dziale wizytówki firmowe.

Podsumowanie

Jak widać warto mieć wizytówki, a zwłaszcza dobrze zaprojektowane i odpowiednie do wizerunki jaki chcemy kształtować. Pamiętajmy aby zawsze mieć przy sobie kilka lub kilkanaście wizytówek. Nigdy nie wiadomo kiedy spotkamy osobę, która może być zainteresowana naszymi usługami. Zdarza się także, że ktoś poprosi o kilka wizytówek, bo np. chce przekazać je znajomym.

W artykule celowo pominąłem techniczne aspekty przygotowania wizytówki do druku. Ten temat zostanie szczegółowo opisany w innym artykule.

Zachęcam również do przeczytania tematu Jak i kiedy wręczać wizytówki (wizytówkowy savoir-vivre), w którym przedstawiłem zasady posługiwania się wizytówkami, które każdy szanujący się biznesmen powinien znać.

Udostępnij artykuł

4 komentarze

Dodaj swoją odpowiedź w tym temacie

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *