Daniel Nowak - GreenCitrin

Daniel Nowak

Autor tekstu

Ulotki reklamowe – jak z nich korzystać aby zdobyć klientów?

Ulotki reklamowe spotykamy niemal każdego dnia. Znajdujemy je w skrzynce pocztowej, w gazecie i za wycieraczką naszego samochodu. Są tak powszechne i nachalne, że wyrzucamy je prawie bez namysłu. Czy warto więc korzystać z ulotek do promowania własnych produktów i usług?

Ulotki reklamowe - skuteczna reklama

Ulotka to świetny sposób dla lokalnych firm na szybkie dotarcie do dużej liczby potencjalnych klientów. Przy stosunkowo niewielkich kosztach możemy poinformować szerokie grono odbiorców o rozpoczęciu działalności, aktualnych promocjach i asortymencie naszej firmy.


Na skróty


Jaka jest skuteczność ulotek reklamowych?

Wielu ludzi uważa, że w dobie internetu, tradycyjne nośniki reklamy, takie jak ulotki czy plakaty, nie mają racji bytu, a ich skuteczność jest zerowa lub bardzo niewielka. Jest to mit szerzony przez osoby, które korzystają z tej formy promocji w sposób całkowicie nieprzemyślany. Jeśli zalejemy całe osiedla ulotkami z ofertą np. maszyn przemysłowych, nie spodziewajmy się spektakularnych sukcesów.

Reklama z wykorzystaniem ulotek (tak jak każda inna forma reklamy), powinna być skierowana wyłącznie do osób, które mogłyby być zainteresowane ofertą naszej firmy. Nawet najlepiej zaprojektowana i ekskluzywna ulotka nie zda się na nic, jeśli wręczymy ją osobie, która nie jest naszym docelowym odbiorcą. Jaki jest sens wręczania oferty kredytowej nastolatkom lub ulotki gabinetu kosmetycznego dla psów na osiedlu studenckim? Wg badań prowadzonych przez wiele agencji marketingowych, w takich przypadkach możemy liczyć na odzew w wysokości ok 5 promili, czyli na każde 10 000 ulotek, uzyskamy około 50 zainteresowanych. W przypadku odpowiednio dobranej grupy odbiorców możemy liczyć nawet na 3-5% klientów.


Jak mierzyć skuteczność ulotek?

Istnieje kilka sposobów na mierzenie skuteczności kampanii ulotkowej. Jednym z nich jest podanie na ulotce np. takiej informacji: „z tą ulotką 15% taniej!”. Inny sposób to umieszczenie specjalnie w tym celu przygotowanego nr telefonu lub adresu email. Zawsze pozostaje też wypytywanie klientów o sposób, w jaki dowiedzieli się o naszej firmie.


Czy to się opłaca?

Wszystko zależy od specyfiki danej branży. Załóżmy, że prowadzimy pizzerię. Na druk i dystrybucję 10 000 ulotek wydajemy przykładowo 1500 zł. Aby uzyskać zwrot z inwestycji – zakładając, że średnie zamówienie wynosi 20 zł – musimy pozyskać w ten sposób aż 75 klientów! Jeśli natomiast oferujemy produkty lub usługi o wartości kilku tysięcy złotych, to wystarczy tylko jeden pozyskany w ten sposób klient aby zwróciła nam się cała kampania! A klientów może być przecież o wiele więcej.


Jak określić grupę docelową?

Jeśli nasza akcja ulotkowa ma odnieść jakikolwiek sukces i przynieść oczekiwany zwrot z inwestycji, musimy bardzo dokładnie przemyśleć profil naszego docelowego odbiorcy (tzw. target). Zastanówmy się gdzie mieszka nasz potencjalny klient, jakie jest jego wykształcenie i stopień zamożności, gdzie robi zakupy, jak spędza wolny czas i czym się interesuje.


Kolportaż ulotek do mieszkań i domów

Możemy założyć, że z usług fryzjerskich chętnie skorzysta większość ludzi, z niemal każdej lokalizacji. Jeśli natomiast prowadzimy np. klinikę medycyny estetycznej, powinniśmy raczej skupić się na osiedlach domków jednorodzinnych, apartamentowcach i nowych osiedlach mieszkalnych na obrzeżach większych miast. To właśnie z tych lokalizacji pozyskamy największą liczbę klientów, ponieważ stopień zamożności i potrzeby ich mieszkańców (w większości przypadków) będą odpowiadać profilowi naszej działalności.

Pamiętajmy aby nie wrzucać ulotek do skrzynek, na których widnieje napis lub naklejka „zakaz wrzucania reklam”. Nie chcemy przecież uchodzić za natręta. Wieszanie ulotek bezpośrednio na klamce mieszkania również nie jest zbyt dobrze widziane, powinniśmy więc tego unikać. Jeśli natomiast widzimy, że skrzynka pocztowa jest już przepełniona reklamami, zrezygnujmy z dokładania tam jeszcze naszej ulotki.


Rozdawanie ulotek w ruchliwych częściach miasta

Każde duże miasto posiada wiele miejsc, w których w ciągu dnia przewija się ogromna liczba ludzi – czyli potencjalnych klientów. Z reguły jest to centrum miasta, ale również skrzyżowania przy galeriach handlowych, parki oraz okolice uczelni. Ustawienie „rozdawacza ulotek” w odpowiednim miejscu i czasie jest tu kluczowe.

Wciskając ulotki wszystkim przechodniom, skazujemy się automatycznie na porażkę, gdyż nasza ulotka wyląduje w najbliższym koszu na śmieci. Powinniśmy dokonać przynajmniej wstępnej selekcji odbiorców, a ulotki wręczać grzecznie i tylko osobom, które wykazują chęć ich otrzymania. Wpychanie ulotki osobom, które na nasz widok celowo unikają kontaktu wzrokowego i nagle przyspieszają kroku, mija się z celem.

Jeśli kierujemy naszą ofertę do ludzi młodych (np. studentów), to wręczajmy im ulotki przy uniwersytetach w dni powszednie, najlepiej w godzinach porannych. Gdy chcemy dotrzeć do osób dorosłych, pracujących, ustawmy się w centrum miasta w godzinach między 7:00, a 10:00 oraz od 15:00 do 17:00. W przypadku gdy odbiorcą naszych usług są rodziny z dziećmi, dobrym pomysłem będzie rozdawanie ulotek w weekendy przy galeriach handlowych i kinach (z reguły jest to jedno i to samo miejsce).


Wynajęcie firmy kolportażowej

Co jeśli nie mamy czasu lub możliwości aby samodzielnie przeprowadzić kolportaż? W takiej sytuacji należy skorzystać z usług firmy kolportażowej lub agencji reklamowej. Wybranie odpowiedniej firmy do kolportażu naszych ulotek to niezwykle trudne zadanie. Na rynku istnieje wiele firm, które oferują takie usługi, jednak zdarza się, że jakość ich usług pozostawia wiele do życzenia. Nagminnie zdarza się, że ulotkarze ignorują zakazy wrzucania reklam i umieszczają ulotki we wszystkich skrzynkach lub po prostu wciskają je wszystkim przechodniom, by jak najszybciej zakończyć pracę.

Istnieją oczywiście rzetelne firmy, które wykazują się wysokim profesjonalizmem. W tym przypadku możemy szczegółowo określić naszych odbiorców i konkretne warunki kolportażu. Warto zwrócić uwagę, czy dana firma oferuje procedury kontroli, które polegają na monitorowaniu pracy ulotkarzy.


Koszty kolportażu

Cena kolportażu zależy od ilości i wagi ulotek oraz od rodzaju dystrybucji. Wszystkie spersonalizowane warunki oczywiście podnoszą cenę usługi. Przeciętny koszt kolportażu standardowego (do wszystkich mieszkań danego obszaru) to od 5 do 20 gr netto za ulotkę. Przy szczególnych warunkach dystrybucji to nawet 2 zł netto za ulotkę.


Umieszczenie ulotek w punktach usługowych

Warto również umieścić swoje ulotek w punktach usługowych, niekoniecznie związanych z naszą działalnością (lub związanych pośrednio) np. w poczekalniach gabinetów stomatologicznych, kosmetycznych, fryzjerskich, czy serwisach samochodowych, czyli tam gdzie ludzie przebywają przez pewien czas, oczekując na swoją kolej. Siedząc bezczynnie chętnie sięgamy przecież po wszelkie ulotki i broszury, które można obejrzeć lub poczytać dla zabicia czasu. Innym przykładem takich miejsc są fitness kluby, piekarnie, stacje benzynowe oraz osiedlowe sklepy, w których klient stojąc w kolejce, mógłby zerknąć na naszą ulotkę leżącą na ladzie.

O możliwość takiego sposobu reklamy powinniśmy zapytać właściciela obiektu. Z reguły nie ma z tym problemu, o ile w zamian uiścimy jednorazową opłatę (np. 50, 100 lub 150 zł – w zależności od ilości ulotek) lub obiecamy umieścić jego ulotki w naszym punkcie sprzedaży.


Ulotki wkładane za wycieraczki samochodów

Inną często spotykaną praktyką jest umieszczanie ulotek za wycieraczkami samochodów. Osobiście uważam, że jest najgorszy sposób dystrybucji ulotek. Zrozumie to ten, kto musiał zdrapać ulotkę z szyby w deszczowy dzień. Poza tym widok obcej osoby, majstrującej przy naszym samochodzie nie wywołuje raczej pozytywnych emocji. Z drugiej strony, kierowca wyjmujący ulotkę zza wycieraczki, musi przynajmniej na nią zerknąć. Ja jednak odradzam wszystkim ten sposób reklamowania się.


Samochód firmowy z ulotkami

Jednym z mniej znanych sposobów na dystrybucję ulotek, jest wykorzystanie własnego samochodu firmowego (oklejonego w firmowe barwy) na parkingach hipermarketów. Idealnie, gdy samochód jest zaparkowany w pustym sektorze parkingu, tak aby żaden inny samochód go nie zasłaniał. W takim przypadku wachlarz ulotek umieszczamy za wycieraczkami samochodu. Skuteczność tego rozwiązania jest raczej niewielka, ale zawsze warto spróbować i przekonać się samemu.


Targi branżowe

Na targach branżowych można spotkać tłumy ludzi zainteresowanych produktami i usługami z danej branży. Jest to więc świetne miejsce, na wręczenie zwiedzającym ulotki z ofertą naszej firmy. Organizator targów pobiera za taką możliwość stosowną opłatę, zazwyczaj w wysokości kilkuset złotych. Zawsze to jednak mniej niż wynajęcie stoiska targowego. Warto przynajmniej rozważyć taką możliwość.


Inserty czyli wkładki do gazety lub czasopisma

Inserty to narzędzie dystrybucji o bardzo zróżnicowanym zasięgu. Ich niewątpliwą zaletą jest fakt, że gazety i czasopisma zabieramy zwykle do domu, gdzie mają kontakt również z innymi domownikami. Wydłuża to zatem czas życia ulotki i zwiększa szansę na zainteresowanie ofertą większej liczby osób.

Lokalne dzienniki codziennie docierają do odbiorców w całym mieście, a nawet do okolicznych miejscowości. Gazety i czasopisma ogólnokrajowe mają bardzo duży nakład i ogromny zasięg. Niestety koszty insertów również są w tym przypadku bardzo wysokie. Jeśli jesteś zainteresowany taką formą reklamy to zapraszamy do skorzystania z naszej oferty reklamy prasowej.


Ulotki wręczane w miejscu sprzedaży

Jest to najłatwiejszy i najmniej kłopotliwy sposób dystrybucji ulotek reklamowych. Nie ma przy tym znaczenia czy prowadzimy sprzedaż w tradycyjnym sklepie, czy przez Internet. Pakując zakupiony przez klienta towar, po prostu wrzucamy do paczki lub reklamówki ulotkę z aktualną ofertą promocyjną. Możemy również dołączyć ulotkę dotyczącą innej naszej działalności lub ulotkę zaprzyjaźnionej firmy.


Jak powinna wyglądać ulotka reklamowa?

Pierwszym zadaniem ulotki jest przyciągnąć i zatrzymać uwagę odbiorcy na tyle, by zdążył przeczytać główny przekaz. Oznacza to, że ulotka musi być profesjonalnie i elegancko zaprojektowana, czyli po prostu ładna.

Jednak nawet najładniejsza i najbardziej oryginalna ulotka nie zda się na nic, jeśli nie okaże się ona przydatna dla odbiorcy. Musimy zatem zaoferować mu jakąś korzyść np. rabat na pierwsze zakupy, czasową zniżkę na cały asortyment lub obietnicę darmowych próbek w miejscu sprzedaży. Warto również uświadomić sobie, że 10% rabatu nie jest dla klienta żadną korzyścią, a 5% to już niemal obelga.

Konieczność umieszczenia na ulotce danych adresowych i kontaktowych firmy oraz jej strony internetowej jest oczywiste. Nie zapominajmy również o godzinach otwarcia. Skrócą ofertę najlepiej przedstawić w formie graficznej, np. za pomocą zdjęć.


Jaki format i papier ulotki będzie najlepszy?

Ulotki przeznaczone do kolportażu powinny być jak najlżejsze. Oznacza to, że powinniśmy wybierać formaty takie jak A6, A5, DL i drukować je na papierze o gramaturze od 100 do 135g. Lepiej zrezygnujmy z wszelkiego rodzaju uszlachetnień, ponieważ zwiększy to znacznie koszt całej kampanii, a czas życia takiej ulotki i tak jest bardzo krótki. Wyjątkiem są tu inserty. W tym przypadku możemy pokusić się nawet o ulotki składane na lepszej jakości papierze np. o gramaturze 170g.


Gdzie zamówić ulotki?

Wszystkich zainteresowanych zachęcamy do skorzystania naszych usług w zakresie projektowania i druku ulotek reklamowych.

Udostępnij artykuł

1 komentarz

  • Pysio pisze:

    Naprawdę świetny artykuł – widać, że autor zna się na rzeczy :). Ulotki to chyba jeden z najbardziej tradycyjnych produktów reklamowych – a wciąż tak skuteczny.

Dodaj swoją odpowiedź w tym temacie

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *