Strona internetowa to dziś najtańszy sposób na dotarcie do dużej liczby odbiorców. To jednorazowa inwestycja, która będzie przynosić profity przez lata. Pomimo stosunkowo niskich kosztów potrzebnych do jej uruchomienia i utrzymania, nie wszyscy jeszcze zdecydowali się do korzystania z tej formy promocji.

Badania wykazują, że 97% procent internautów przed wybraniem firmy, produktu lub usługi, robi rozpoznanie w sieci. Wydaje się zatem oczywiste, że każdej firmie niezbędna jest profesjonalna i dobrze wypozycjonowana strona internetowa. Polskie realia są jednak inne.

Czemu firmy nie mają strony internetowej?

Jak podają różne źródła, połowa lub jedna trzecia polskich firm nie ma własnej strony internetowej. Dotyczy to w szczególności mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Przyczyną tego stanu rzeczy jest niechęć do zmian (po co mi strona w internecie, skoro radzę sobie świetnie bez tego?), obawa przed dużymi kosztami i brak wiedzy na temat skutecznego wykorzystania strony firmowej. Co ciekawe, ci którzy się jednak decydują na stworzenie strony firmowej i prowadzą ją już od jakiegoś czasu, twierdzą, że nie wyobrażają już sobie działalności bez obecności w internecie.

Wielu przedsiębiorców twierdzi, że strona internetowa jest im kompletnie niepotrzebna. Są bardzo pewni siebie i przekonani, że ich baza stałych klientów w zupełności im wystarczy. Oczywiście się mylą. Ich stali klienci się starzeją, a na ich miejsce pojawiają się nowi, którzy korzystają z możliwości jakie daje internet.

Inna grupa uważa, że ich produktów lub usług i tak nikt nie szuka w internecie. Może to być prawda np. w przypadku osiedlowego sklepiku, ale na pewno nie w przypadku warsztatu samochodowego, drobnych usług remontowych czy krawieckich. Internauci naprawdę szukają w sieci wszystkiego.

Bez względu na to w jakiej branży działasz i jaki biznes prowadzisz, Twoja konkurencja już ma swoją stronę w internecie i pracuje nad tym aby pozbawić Cie klientów.

Po co mi strona internetowa?

Skoro szukasz informacji w internecie i czytasz tego bloga to jestem pewien, że doskonale znasz odpowiedź na to pytanie. Jeśli potrzebujesz jednak więcej argumentów, oto one:

  • To obecnie najtańsza forma reklamy, zapewniająca możliwość dotarcia do największej liczby klientów.
  • Jeśli masz stronę internetową to jesteś bardziej wiarygodny – zwłaszcza gdy zamieścisz na niej adres oraz dane kontaktowe i rejestrowe swojej firmy.
  • Odpowiednio zaprojektowana strona to świetne narzędzie do promocji Twoich produktów i usług.
  • Strona to całodobowa infolinia. Jeśli zamieścisz na niej wszystkie potrzebne klientowi informacje i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, unikniesz tym samym niepotrzebnych telefonów z „głupimi pytaniami”.
  • Większość ludzi, gdy usłyszy o Twojej firmie, w pierwszej kolejności sprawdzi ją w sieci. Jeśli jej nie znajdzie – uzna Cię za amatora.
  • Strona ma bardzo duży zasięg. To szansa na pozyskanie ogromnej liczby klientów spoza Twojej najbliższej okolicy.
  • Internauta szukający konkretnych produktów i usług korzysta z wyszukiwarki Google i przegląda konkretne strony, a nie katalogi firm.
  • Strona internetowa jest dostępna z każdego miejsca na ziemi i o każdej porze, to 24 godzinny sprzedawca, któremu nie musisz płacić pensji, który nigdy nie choruje i nie spóźnia się do pracy.
  • Właściwie zaprojektowana i wykonana stanowi wizytówkę, która wzmocni wizerunek każdego przedsiębiorstwa.
  • Dzięki własnej stronie internetowej można szybko i tanio zaktualizować informacje o firmie.
  • Zawsze możesz zacząć od prostej strony i wraz z rozwojem firmy, stopniowo ją rozwijać i ulepszać.
  • Na stronie internetowej nie masz żadnych ograniczeń, co do ilości i formy zamieszczanych informacji.
  • Odbiorca może czytać i oglądać tylko to co go interesuje.
  • Strona ułatwi klientom kontakt np. za pośrednictwem formularza kontaktowego.
  • Twoja konkurencja już ma swoją stronę internetową.

Wystarczy mi fanpage na Facebooku

Niestety, nie wystarczy. Fanpage nie jest w stanie zastąpić skutecznej strony internetowej. O tym dlaczego, dowiesz się z tematu Czy strona internetowa dla małej firmy to konieczność?

A co z katalogami firm?

Popularne przed laty bazy i katalogi firm, będące internetowymi odpowiednikami książki telefonicznej straciły dziś na znaczeniu. Długa lista firm, z krótkimi opisami i wyświetlanymi numerami telefonów, nie zachęca bynajmniej do wybrania którejkolwiek z nich. Jaka jest szansa, że internauta z tak wielkiej bazy firm, wybierze akurat Twoją? W większości przypadków odwiedzający i tak kliknie w odnośnik do strony internetowej, by zweryfikować wiarygodność i profesjonalizm danej firmy. Niestety dla wielu przedsiębiorców, nadal jest to jedyna forma promocji w sieci.

Czy to się opłaca?

Kiedy warto zainwestować i ponieść koszt stworzenia strony internetowej? Czy w każdym przypadku będzie to uzasadniona inwestycja? Prawie zawsze odpowiedź będzie brzmiała „tak”. Firmowa strona internetowa to inwestycja długoterminowa, na lata. Tak jak budujesz swoją markę lokalnie, tak za pośrednictwem strony www budujesz swój zasięg i zwiększasz rozpoznawalność w sieci, czyli w całym regionie, kraju i na świecie.

Koszt stworzenia samej strony internetowej jest jednorazowy i zaczyna się od 500 zł. Do tego dochodzi opłacanie raz w roku hostingu (od 100 – 300 zł) oraz domeny (od 50 do 150 zł). Jeśli nie zamierzasz często aktualizować treści na stronie, to będą to jedyne koszty. W przypadku gdy Twoja strona jest wyposażona w system zarządzania treści (CMS), możesz samodzielnie dodawać i edytować nowe teksty lub zdjęcia. Dodatkowych kosztów będą wymagać jedynie techniczne zmiany strony w jej wyglądzie lub funkcjonalności.

Ostateczny koszt stworzenia strony internetowej zależy oczywiście od stopnia jej skomplikowania i funkcjonalności. Nie jest jednak to duży wydatek w porównaniu z kosztami zatrudnienia sprzedawcy, lub infolinii dostępnej całą dobę.

Jaka musi być strona?

Wiele osób słysząc słowa „strona internetowa” od razu wyobraża sobie serwis informacyjny typu Onet. Taki przedsiębiorca zamawia wtedy dla swojej firmy rozbudowany serwis, z ogromną liczbą funkcjonalności, których nigdy nie wykorzysta. W rzeczywistości, stronę dostosowuje się bezpośrednio do potrzeb konkretnej firmy. W wielu przypadkach wystarczy prosta strona informacyjna, która zawiera informacje o firmie, jej ofercie, dane kontaktowe oraz wszystkie inne informacje, jakich może potrzebować klient. To wystarczy by w pełni zaspokoić jej potrzeby. Oczywiście w przypadku firm, które posiadają rozbudowaną ofertę i dziesiątki produktów lub usług, potrzebna będzie znacznie bardziej rozbudowana witryna.

Szata graficzna nie musi być wcale oryginalna i niesamowicie wyszukana. Wystarczy czytelny i spójny z wizerunkiem firmy szablon oraz odpowiednie zaprezentowanie treści.

Komu zlecić zrobienie strony?

Na rynku dostępne są zarówno oferty gimnazjalistów, studentów, jak i profesjonalnych doświadczonych wykonawców, freelancerów i agencji. Do tego dochodzą również kreatory do samodzielnego tworzenia stron. Oznacza to, że koszt stworzenia strony internetowej dla małej firmy może wahać się od 100 zł do nawet kilku tysięcy.

Zawsze warto zastanowić się, czy opłaca się powierzyć taką inwestycję w firmę amatorom i czy taka oszczędność w długiej perspektywie wyjdzie Ci na dobre. Stworzenie strony internetowej to bowiem nie tylko samo zakodowanie szablonu graficznego. Dochodzi do tego odpowiednia architektura informacji, użyteczność, dostępność i optymalizacja strony pod wyszukiwarki. Bez względu na to, którą opcję wybierzesz, pamiętaj, że sama obecność w sieci nie wystarczy. Liczy się również to, jak się tam zaprezentujesz. Od tego zależy czy potencjalny klient wybierze akurat Twoją firmę spośród tysięcy innych.

Mam stronę i co dalej?

Samo opublikowanie strony w internecie to niestety nie wszystko. Jeśli nie poinformujesz o niej odbiorców, nikt jej nie odwiedzi. Konieczna będzie zatem odpowiednia promocja. O tym jak to zrobić, dowiesz się w kolejnym artykule.

Warto również wiedzieć, że wiek strony (a dokładniej domeny) działa na jej korzyść. Im dłużej znajduje się ona w sieci, tym wyższa będzie jej pozycja w wyszukiwarce, a co za tym idzie, będzie częściej odwiedzana przez internautów.

Podsumowanie

Większość z nas szukając czegokolwiek, korzysta w pierwszej kolejności z wyszukiwarki Google. Wpisujemy interesującą nas informację, produkt lub usługę i oglądamy znalezione strony internetowe. Jeśli oferta danej firmy nas zadowala, zamawiamy lub dzwonimy do firmy. Strona internetowa dla małej firmy jest zatem koniecznym środkiem do podtrzymania i zwiększenia liczby klientów. Warto ją mieć, choćby najmniejszą i najskromniejszą. Od czegoś trzeba zacząć.

Jeśli potrzebujesz strony internetowej dla swojej firmy – zapraszamy do współpracy.

Opublikowany przez Daniel Nowak

Jestem pok pok

Przyłącz się do konwersacji

1 komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *