Firmowa strona internetowa to nie tylko źródło informacji o firmie, jej produktach i usługach, ale często również niezastąpione narzędzie do pozyskiwania klientów. Jaka więc powinna być strona firmowa aby skutecznie realizowała wyznaczone jej cele?

Strona internetowa jest jedną z najważniejszych inwestycji każdej firmy. Jest również niezastąpionym narzędziem do pozyskiwania klientów. Zaskakuje więc fakt, że tak wielu przedsiębiorców stara się jak najbardziej na niej zaoszczędzić, uważając, że „strona to strona” i nie ma sensu na niej przepłacać.

Strona firmowa jest sprzedawcą

Strona firmowa to Twój internetowy sprzedawca, w dodatku taki, który pracuje 24 godziny na dobę, nie choruje i nie bierze urlopu. Zastanów się, czy jeśli zatrudnisz do stacjonarnego sklepu niewykwalifikowanego i nieposiadającego żadnego doświadczenia sprzedawcę (tylko dlatego, że był tani) to dobrze na tym wyjdziesz? Jego wyniki będą raczej kiepskie. Tak samo jest ze stroną internetową. Jeśli oczekujesz spektakularnych rezultatów, musisz zainwestować w sprawdzone i profesjonalne rozwiązania.

Potencjalni klienci, którzy wchodzą na Twoją stronę, w ciągu zaledwie kilku sekund są w stanie ocenić czy warto robić z Tobą interesy i korzystać z Twoich usług. Jeśli nie zadbasz o skuteczność swojej strony, niestety stracisz szansę na zdobycie wielu klientów i zarobienie pieniędzy.

Skuteczna strona

Skuteczność konkretnej strony internetowej zależy od celów jakie ma realizować. Zazwyczaj jednak skuteczność sprowadza się do: pozycji strony w wyszukiwarkach (głównie Google), współczynnika odrzuceń i współczynnika konwersji. Skuteczna strona internetowa to taka strona, na którą trafił użytkownik poszukujący danego produktu lub usługi (korzystając np. z wyszukiwarki Google), znalazł interesującą go ofertę i dokonał zakupu. Czyli taka strona, która jest odwiedzana przez dużą liczbę internautów, pozyskuje bardzo dużo klientów i generuje dużą liczbę zamówień.

Nieskuteczna strona

Nieskuteczna strona to natomiast taka witryna, na której użytkownik nie może znaleźć tego czego szuka, ma trudności z poruszaniem się po witrynie, strona wolno się ładuje lub nie spełnia estetycznych oczekiwań odbiorcy. Nieskuteczna strona internetowa to również dużo wyższe nakłady na reklamę. Oszczędzanie na stronie firmowej jest bardzo krótkowzroczne. Bardzo szybko okaże się, jak wiele pieniędzy będziesz później tracił na jej wypromowanie. Niska konwersja strony to konieczność zdobycia bardzo dużej liczby odwiedzających, a to niestety sporo kosztuje.

Typ i cele strony

Konieczność ustalenia celu strony firmowej wydaje się oczywista, jednak wielu przedsiębiorców tego nie robi. Zanim więc zlecisz tworzenie swojej strony firmowej, musisz zastanowić się jaki będzie jej cel i co chcesz dzięki niej uzyskać. Czy ma to być jedynie serwis informacyjny, czy może zachęcający do wykonania określonej czynności np. dokonania zakupu, pozostawienia danych kontaktowych, zapisania na newsletter, umówienia wizyty czy dokonania rezerwacji. Dzięki określeniu celu, możliwe będzie opracowanie odpowiedniej architektury serwisu i zastosowanie potrzebnych funkcjonalności.

Potrzeby odbiorców

Jednym z najczęściej popełnianych błędów przy tworzeniu strony firmowej jest kierowanie się gustem i oczekiwaniami zamawiającego (szefa, prezesa), zamiast dopasowania się do potrzeb grupy docelowej. Wielu właścicieli firm forsuje swoje pomysły, dotyczące zwłaszcza strony głównej. Skutkiem tego jest świetny nastrój i samouwielbienie właściciela, za to mizerna skuteczność w pozyskiwaniu klientów. Niestety, w większości przypadków lepiej jest powierzyć opracowanie architektury i wyglądu strony profesjonalistom.

Strona główna

Większość użytkowników, którzy trafią na Twoją stronę, trafi na stronę główną. Jeśli strona główna nie będzie w stanie zatrzymać użytkownika i zachęcić go do przejścia w głąb serwisu – wszystko na nic. Kluczowe jest więc jej odpowiednie zaplanowanie. Podstawową funkcją każdej strony głównej jest poinformowanie odwiedzających o tym:

  • czego dotyczy dana strona i do jakiej firmy należy,
  • co to za firma i czym się zajmuje,
  • jakie produkty lub usługi oferuje.

Wszystkie powyższe informacje muszą być dostępne od razu po wejściu użytkownika na stronę. Co więcej, muszą być zaprezentowane w atrakcyjny i czytelny sposób, bez zbędnych wodotrysków, nadmiaru tekstu i innych niepotrzebnych, odwracających uwagę elementów.

Oferta

Od razu pokaż internautom to co oferujesz i zapewnij im łatwe dotarcie do potrzebnych informacji. Jeśli użytkownik nie znajdzie w ciągu kilku sekund tego czego szuka, opuści stronę i najprawdopodobniej nigdy już do niej nie wróci.

Wygodna i łatwa nawigacja

Istnieją pewne standardy, które są powszechnie stosowane w projektach stron internetowych. Jest to np. umieszczone w lewym górnym rogu logo firmy, które po kliknięciu przenosi użytkownika do strony głównej. Menu główne powinno znajdować się u góry lub w panelu bocznym po lewej lub prawej stronie. Zakładka „o nas” lub „o firmie” zaprowadzi nas zazwyczaj do opisu i historii firmy, a dział „kontakt” umożliwi znalezienie adresu i danych kontaktowych. Stosowanie standardów ułatwia poruszanie po serwisie i nie wprowadza użytkownika w błąd lub zakłopotanie. Niestandardowej struktury nawigacji lepiej unikać i to w przypadku każdej strony internetowej.

Częste aktualizacje

Skuteczna strona musi również „żyć”, czyli być często aktualizowana. Zmiany są dobrze odbierane przez internautów i wyszukiwarki. Z kolei widniejący na samej górze wpis/promocja z datą sprzed roku, potrafi skutecznie odstraszyć i zburzyć wiarygodność firmy (może ta firma już nie istnieje?).

Responsywność

Nowoczesna i skuteczna strona internetowa MUSI być responsywna. Oznacza to, że powinna dynamicznie dostosowywać się do różnych urządzeń (komputery PC, laptopy, tablety, smartfony), na każdym z nich wyświetlać się poprawnie i pozwalać na realizację założonego celu witryny. Jeśli strona nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych, stracisz wielu potencjalnych klientów, a Twoja firma może zostać uznana za taką, która nie jest na czasie i nie dba o swoich odbiorców.

Wygodny minimalizm

Przygotowując treści na stronę trzeba zastanowić się, które informacje są ważne z punktu widzenia klienta i które są mu rzeczywiście potrzebne. Przesyt nieistotnych informacji zmniejszy czytelność i utrudni dostęp do tych najważniejszych. Uproszczenie zawartości strony do niezbędnego minimum zwiększy jej atrakcyjność i ułatwi wykonanie oczekiwanej akcji.

Odpowiednia szata graficzna

W web designie pojawiało się i przemijało wiele trendów, jednak ostatecznie zapanował prosty, minimalistyczny styl, który bezkonkurencyjnie podnosi skuteczność każdej firmowej strony. Estetyczna szata graficzna serwisu zachęca do korzystania z niego i dokonywania zakupów. Podnosi też wiarygodność i prestiż firmy. Kluczowa jest jednak spójna z identyfikacją wizualną firmy kolorystyka. Monochromatyczne zestawy barw sprawdzają się tutaj najlepiej. Krzykliwe, kolorowe i migając banery czy nagłówki utrudniają dotarcie do informacji i niesamowicie irytują użytkowników. To najlepszy sposób na zniechęcenie internautów do odwiedzin Twojej strony. Staraj się więc tego unikać.

Atrakcyjna treść

Wszystkie zamieszczone na stronie teksty powinny być wolne od błędów ortograficznych, stylistycznych i co najważniejsze merytorycznych. Opisy muszą być poprawne i nie mogą wprowadzać czytającego w błąd. Teksty powinny być jak najkrótsze, pozbawione niepotrzebnych zapychaczy. Należy również unikać sformułowań, które mogą być dla odbiorców niezrozumiałe lub niejasne. Język musi być dostosowany do grupy docelowej. Inaczej należy zwracać się do młodzieży, studentów, seniorów czy przedsiębiorców.

Techniki wpływu społecznego

Społeczny dowód słuszności
Kiedy ludzie nie są pewni co powinni kupić, sprawdzają co kupili inni. Pomimo wątpliwej wiarygodności opinii zamieszczonych w sieci, nadal jest to bardzo skuteczny wabik na klienta. Oprócz opinii doskonale sprawdzają się również listy najczęściej kupowanych produktów, bestsellery czy rekomendacje znajomych.

Ograniczona dostępność
Produkty i usługi dostępne w ograniczonej ilości, lub ograniczone czasowo są zwykle postrzegane jako cenniejsze. Warto więc nadać swoim promocjom jakieś ograniczenie np. „tylko do jutra”, „liczba sztuk ograniczona”, itd.

Wiarygodność i bezpieczeństwo

Bardzo duża część użytkowników odwiedzających strony firmowe zagląda do zakładki kontakt. Chcą znaleźć tam nie tylko numer kontaktowy czy adres email, ale również fizyczny adres firmy, a często też jej dane rejestrowe. Brak tych informacji może zaniepokoić internautę i zasugerować, że firma być może nie działa w pełni legalnie. Warto zatem zamieścić tam wszelkie informacje jakich może potrzebować użytkownik by ocenić wiarygodność Twojej firmy.

W zależności od rodzaju świadczonych usług, firmowa strona powinna również zawierać informacje o warunkach gwarancji, regulaminie korzystania z usług, kosztach dostawy, polityce prywatności, itp. Jeśli natomiast w jakimś miejscu na stronie prosisz o wypełnienie danych osobowych, powinna znaleźć się tam również informacja o ich ochronie. Duża część internautów zwraca na to uwagę.

Warto również rozważyć zaprezentowanie opinii zadowolonych klientów, zdobytych nagród, wyróżnień, a także dotychczasowych realizacji, które uwiarygodnią w oczach klienta doświadczenie Twojej firmy.

Łatwy kontakt

Zadbaj o to aby wszystkie potrzebne dane kontaktowe znalazły się na podstronie „kontakt”. Warto zamieścić tam również mapkę dojazdu i godziny pracy, a także formularz kontaktowy. Ułatwi to klientom kontakt z Twoją firmą.

Promocja strony

Sama strona internetowa to niestety nie wszystko. Nawet najlepiej zaprojektowana strona firmowa nie sprawdzi się, jeśli nie będzie w stanie pozyskać odpowiedniego ruchu, czyli dużej liczby użytkowników. Konkurencja w niemal każdej branży jest dziś ogromna i aby przebić się ze swoją stroną na pierwsze pozycje wyszukiwarek, konieczna jest odpowiednia promocja. Istnieje bardzo wiele sposobów na promocję strony i pozyskanie ruchu ale zostaną one szczegółowo omówione w kolejnych artykułach. Tutaj wymienię jedynie pozycjonowanie i linki sponsorowane Google AdWords.

W sieci często można natrafić na burzliwe dyskusje dotyczące wyższości jednej z tych form promocji na drugą. W rzeczywistości warto korzystać z obu, gdyż efekty będą wtedy najlepsze. Jeśli natomiast posiadasz stronę na całkiem nowej domenie, warto zainwestować najpierw w reklamę AdWords, by zdobyć pierwszych klientów i w ten sposób zarobić na pozycjonowanie.

Podsumowanie

Sama strona internetowa dzisiaj nie wystarczy. Nie wystarczy już tylko „być w sieci”. Jeśli chcesz pozyskiwać klientów z Internetu, musisz zainwestować w profesjonalną i co najważniejsze, skuteczną stronę internetową. Na dłuższą metę nie da się tutaj zaoszczędzić. Jeśli zamówisz stronę „tanio” to może okazać się, że po prostu nie działa, czyli nie pozyskuje dla Ciebie klientów i nie zarabiasz. Czy warto więc oszczędzać na tak ważnej i jednorazowej inwestycji?

Opublikowany przez Daniel Nowak

Jestem pok pok

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *