Prowadzenie działań reklamowych bez określenia grupy docelowej nie ma większego sensu. Ale czym właściwie jest ta grupa docelowa i po co określać tzw. „target”?

Grupa docelowa (target) to grupa ludzi określona wg ściśle ustalonych kryteriów np. wieku, miejsca zamieszkania, wykształcenia, wysokości zarobków, zainteresowań itp. Grupą docelową mogą być również firmy np. małe, średnie, z konkretnej branży, miasta lub regionu.

Przykład grupy docelowej: Kobiety w wieku 25-45 lat, mieszkające w średnich i dużych miastach, ze średnim lub wyższym wykształceniem, osiągające dochody powyżej 2000 PLN miesięcznie i zainteresowane zdrowym stylem życia.

Inny przykład: małe firmy rodzinne, działające na rynku lokalnym, dysponujące niedużym budżetem reklamowym ale zainteresowane pozyskaniem nowych klientów za pośrednictwem reklamy internetowej.


Po co określać grupę docelową?

Reklama może pochłonąć każdy budżet bez względu na to jak byłby wielki. Aby nie wyrzucać pieniędzy w błoto należy bardzo skrupulatnie określić swoją grupę docelową. Reklama kierowana do wszystkich jest bowiem reklamą kierowaną do nikogo. Nie istnieje produkt przeznaczony dla wszystkich. Rozsyłanie np. ulotek czy mailingu na oślep do wszystkich mieszkańców Szczecina będzie wyrzuceniem pieniędzy w błoto. Oczywiście możesz powiedzieć „Przecież jest 400 000 mieszkańców w tym mieście, na pewno duża część z nich kupi mój produkt”. Może i tak ale zastanów się ilu z nich będzie nim rzeczywiście zainteresowanych.

Jeśli sprzedajesz np. luksusowe meble to jaki jest sens kierowania reklamy do studentów, młodzieży czy osób o miesięcznych dochodach do 1500 zł? Możesz być pewny, że taki sam odzew otrzymasz gdy skierujesz swoją ofertę (i reklamę) do ściśle określonej grupy. Zapłacisz zdecydowanie mniej za reklamę i uzyskasz lepszy wynik konwersji (czyli procentowo wyrażona liczba osób, które zobaczą reklamę i zdecydują się na zakup Twojego produktu, będzie zdecydowanie większa). Nie załamiesz się również z powodu poniesionych kosztów i słabych wyników. Prawdopodobnie nie powiesz też: „ta forma reklamy nie działa, jest do niczego!”.

Sprzedając określony produkt musisz dokładnie wiedzieć komu może się on przydać i kto mógłby go kupić. Zawężając kryteteria zmniejszasz liczbę potencjalnych klientów ale jednocześnie zwiększasz szansę na sprzedaż i ograniczasz koszty reklamy. Łatwiej dopasować produkt do konkretnego typu klientów niż stworzyć produkt uniwersalny, który spodoba się każdemu (co i tak nie jest możliwe).


Czy istnieje jedna, najlepsza grupa docelowa?

Niestety nie istnieje jedna, idealna grupa docelowa dla każdego produktu czy usługi. Każdy produkt jest inny, tak samo jak różni są ludzie. Jeśli chcesz prowadzić skuteczne działania marketingowe to określenie własnej grupy docelowej będzie koniecznością.


Jak określić grupę docelową?

Ze względu na duży zakres materiału i dla wygody czytelnika, dalsza część wpisu została przeniesiona do tematu Jak określić grupę docelową?

Opublikowany przez Daniel Nowak

Jestem pok pok

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *