W świadomości wielu przedsiębiorców media społecznościowe nadal są czymś nowym i nie do końca zrozumiałym. Wielu twierdzi, że jest to jedynie chwilowa moda, którą nie warto zawracać sobie głowy. Czy mają rację? I czym właściwie są te social media?


Czym są media społecznościowe?

Internet nieustannie się rozwija i trudno sobie wyobrazić wykonywanie codziennych czynności (prywatnych lub zawodowych) bez jakiejkolwiek działalności w sieci. Media społecznościowe są natomiast kolejnym krokiem w ewolucji Internetu. Są odpowiedzą na ludzką potrzebę dzielenia się i wymiany swoich opinii, doświadczeń oraz poglądów, jak również tworzonych przez siebie tekstów, treści multimedialnych itp.

Social media umożliwiają wzajemną interakcję internautów za pośrednictwem łatwo dostępnej technologii (np. portale społecznościowe, fora, blogi, agregatory treści, video, grafiki, itp.). Główną i najważniejszą cechą mediów społecznościowych jest jednak pokonanie barier lokalizacji i utrzymywanie kontaktów społecznych z ludźmi znajdującymi się w różnych miejscach na świecie.


Serwisy społecznościowe

Do najpopularniejszych serwisów społecznościowych należą Facebook, Twitter, Google+, YouYube, Pinterest i LinkedIn. Jest ich oczywiście o wiele więcej i wciąż powstają nowe. Niektóre skierowane są do wszystkich ludzi jak np. Facebook, inne zaś do określonej grupy odbiorców np. przedsiębiorców, sportowców, posiadaczy psów, itd. Ponadto serwisy społecznościowe występują pod różnymi postaciami np. jako agregatory muzyki, zdjęć, filmów, blogi i mikroblogi oraz foto i wideo-blogi. Wszystko to razem tworzy świat mediów społecznościowych.

Media społecznościowe pozwalają na łatwe nawiązywanie znajomości oraz podtrzymywanie tych aktualnych lub wcześniej zaniedbywanych. Umożliwiają również swobodne dzielenie się z innymi ludźmi treścią, grafiką, filmami oraz zdjęciami kotów.


Social media a firmy

Rozwój mediów społecznościowych przyczynił się do zmiany układu sił w Internecie. Dzisiaj każda firma, która chce wejść na rynek i się na nim utrzymać, musi zadbać o swój wizerunek i dobre relacje z konsumentami, bowiem na pierwszy plan wychodzi dzisiaj konsument. To właśnie konsumenci, za pośrednictwem serwisów społecznościowych, silnie wpływają na wizerunek produktów, marek i firm. Komentują, oceniają i wymieniają się opiniami, z nami lub bez nas. W związku z tym, obecność firmy w mediach społecznościowych jest niezmiernie ważna, aby na bieżąco reagować na działania internautów i wchodzić z nimi w dialog.

Media społecznościowe są doskonałym narzędziem dla osób zajmujących się budowaniem wizerunku marki. Pozwalają firmie rozpocząć nowy rozdział marketingu i oferują szansę na zdobycie zasięgu, rozpoznawalności, nawiązanie relacji z klientami, a także przywiązanie ich do marki. Ten nowy kanał promocji może się opłacić, pod warunkiem, że firma będzie w stanie dostosować się do nowych warunków, jakie panują w social media.


Efekty lub ich brak

O ile samo założenie konta na portalu społecznościowym jest stosunkowo łatwe, to pozyskanie większej liczby fanów wymaga już odpowiedniej wiedzy, doświadczenia, czasu i reklamy. Przekonanie, że prowadzenie skutecznych działań w social media jest darmowe, jest nieprawdziwe. Bez odpowiedniego zaangażowania i nakładów na promocję, efekty nie będą zadowalające.


Jak wykorzystać social media do promocji firmy?

O tym jak wykorzystać social media w celach biznesowych, napiszemy w osobnym artykule.

Opublikowany przez Daniel Nowak

Jestem pok pok

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *