Firmy działające na rynkach lokalnych to zazwyczaj małe, rozwijające się biznesy, sklepy lub punkty usługowe. Reklama na lokalnym rynku jest bez wątpienia bardziej skuteczna i co ważniejsze, tańsza niż na rynku krajowym czy globalnym. Przedstawiamy 14 sposobów na to jak reklamować firmę lokalnie.


Każdy rynek (lokalny) jest inny

Rynki lokalne mogą się różnić liczbą ludności, położeniem (rejon turystyczny, przygraniczny), warunkami klimatycznymi, stopniem zamożności mieszkańców, jak również rodzajem konkurencji, grup konsumenckich oraz ich potrzeb. Np. duże miasto oznacza większą ilość potencjalnych nabywców i większe możliwości płatnicze, ale także liczniejszą i silniejszą konkurencję. Kluczowe jest więc dostosowanie swojej strategii marketingowej do specyfiki danego rynku.


Zanim wydasz pierwszą złotówkę na reklamę…

To oczywiście banał ale nie można o tym zapominać. Aby skutecznie działać na jakimkolwiek rynku, musimy określić swoją grupę docelową, posiadać dobry produkt lub usługę oraz zagwarantować wysoką jakość i profesjonalizm obsługi klienta. Bez tego żadne środki przeznaczone na reklamę nie przyniosą zadowalających efektów. Musimy być nastawieni na pozyskiwanie stałych klientów, którzy będą do nas wracać i polecać nasze usługi znajomym. Nastawienie się na jednorazową sprzedaż to zmarnowany czas i potencjał.


1. Odpowiednie oznakowanie miejsca sprzedaży

Jeśli posiadamy stacjonarny punkt usługowy / sprzedażowy, powinniśmy poprawić jego widoczność i ułatwić potencjalnym klientom jego odnalezienie. Świetnie sprawdzą się tutaj szyldy i banery z logo firmy, odpowiedni wystrój witryny, a także wszelkiego rodzaju potykacze. Aranżacja zależy oczywiście od charakteru działalności firmy, ale poinformowanie przechodzących ludzi jaka firma się tu znajduje i czym się zajmuje, jest kluczowe.


2. Ulotki reklamowe

Wbrew obiegowej opinii, ulotki nadal są bardzo skuteczne (pod warunkiem dostarczenia ich do właściwej grupy docelowej) i zazwyczaj przynoszą wysoki zwrot z inwestycji. Jest to jedno z podstawowych narzędzi promocji firm lokalnych. Warto je wykorzystać do poinformowania otoczenia o rozpoczęciu działalności firmy, jej ofercie i aktualnych promocjach.

Więcej o ulotkach możesz przeczytać w temacie – Ulotki reklamowe – jak z nich korzystać aby zdobyć klientów?


3. Ogłoszenia i reklamy w prasie lokalnej

Reklama prasowa nadal jest bardzo skuteczna, a koszty ogłoszeń i reklam w lokalnej prasie są stosunkowo niewielkie. Umożliwia za to na dotarcie do dużej liczby potencjalnych klientów. Aby skuteczność tej formy promocji była zadowalająca, konieczne jest jej wielokrotne powtarzanie. Jednorazowo zamieszczona reklama nie przyniesie spektakularnych efektów. Wyjątkiem są jednak inserty, czyli ulotki dołączane do gazety. Jednorazowa emisja odpowiednio przygotowanych ulotek (np. informujących o czasowej promocji) przynosi zazwyczaj bardzo dobre efekty.

Jeśli interesuje Cię taka forma reklamy, zapraszamy do działu – reklama prasowa.


4. Reklama zewnętrzna (outdoor)

Aby zaistnieć i utrwalić się w świadomości odbiorców danego miasta, warto wykorzystać sprawdzone metody. Mowa tu o wszelkiego rodzaju banerach, billboardach i citylightach, które sprawią, że staniemy się widoczni. Duże formaty i miejsca w centrum są jednak bardzo kosztowne i niekoniecznie sprawdzą się w każdym przypadku. Więcej o reklamie zewnętrznej w temacie – Outdoor – czyli reklama zewnętrzna.


5. Skuteczna strona firmowa

Bez względu na to czy nasza firma działa na rynku lokalnym czy globalnym, firmowa strona internetowa jest bramą do świata zewnętrznego. Większość z nas poszukuje produktów i usług właśnie przez Internet. Jeśli klienci nie znajdą tam naszej firmy, najprawdopodobniej skorzystają z usług konkurencji. Strona internetowa to podstawowe i niezbędne narzędzie promocji każdej firmy. O tym dlaczego jest to takie ważne, pisałem już w temacie – Czy strona internetowa dla małej firmy to konieczność?

Jeśli nie posiadasz jeszcze swojej strony internetowej – zapraszamy do współpracy.


6. Reklama AdWords

Aby szybko dotrzeć do klientów z naszego regionu lub miasta, warto wykorzystać reklamę linków sponsorowanych Google AdWords. Jest to świetny i bardzo efektywny kosztowo sposób na dotarcie do dużej liczby potencjalnych klientów, zainteresowanych naszymi produktami/usługami. AdWords pozwala na szczegółowe określenie zasięgu wyświetlania reklamy, konkretnych godzin i dni emisji. Warunkiem jest jednak posiadanie strony internetowej (a jeszcze lepiej dostosowanej do reklam strony docelowej), na którą będą kierowały nasze reklamy.

Jeśli chcesz skorzystać z takiej formy reklamy zapraszamy do naszego działu Reklama Google AdWords.


7. Media społecznościowe

Aby ocieplić wizerunek firmy i nawiązać dialog z grupą docelową, warto pojawić się w mediach społecznościowych, zwłaszcza na Facebooku. Bardzo ważne jest uzupełnienie wszystkich danych kontaktowych, adresu (jeśli firma posiada stacjonarny punkt sprzedaży) oraz odnośnika do strony www. Warto wykorzystać ten kanał do dzielenia się informacjami z branży, nowościami w ofercie i aktualnymi promocjami. Oczywiście konieczne jest stałe monitorowanie sytuacji na fanpage’u i szybkie reagowanie na wiadomości i komentarze internautów. Bez tego, możemy osiągnąć skutek przeciwny do zamierzonego.


8. Pojazdy firmowe

Jeśli posiadamy firmowe pojazdy, które często poruszają się po mieście, wielkim błędem byłoby nie wykorzystanie ich potencjału reklamowego. Oklejenie samochodów (zwłaszcza dostawczych) to doskonała forma mobilnej i darmowej reklamy. Pozwoli to na utrwalenie naszej marki w świadomości dostawców, klientów i całego otoczenia. Koniecznie musimy zamieścić na samochodzie logo firmy, jakiś sposób kontaktu (najlepiej adres strony firmowej) i ewentualnie adres punktu sprzedaży.


9. Reklama w autobusach i tramwajach

Kolejnym sposobem na lokalną reklamę firmy, jest wykorzystanie do tego celu środków komunikacji miejskiej. Możemy wykorzystać zarówno reklamę na zewnątrz pojazdu (oklejenie autobusu lub tramwaju), skierowaną do kierowców i pieszych, jak również reklamę wewnętrzną (reklamy multimedialne na wyświetlaczu) przeznaczone dla pasażerów. Niewątpliwą zaletą tej formy promocji jest możliwość wyboru konkretnej linii autobusowej lub tramwajowej, co pozwala na dotarcie do odbiorców z konkretnego obszaru miasta.


10. Firmy partnerskie

Do lokalnej promocji naszego biznesu warto wykorzystać również zaprzyjaźnione firmy. Umieszczenie swoich ulotek w innych punktach usługowych, niekoniecznie blisko powiązanych z naszą branżą, np. poczekalniach salonów fryzjerskich, gabinetów stomatologicznych i kosmetycznych, siłowniach czy serwisach samochodowych, będzie świetną formą reklamy. Innym przykładem takich miejsc mogą być piekarnie, stacje benzynowe czy osiedlowe sklepy. Właściciel obiektu może zgodzić się przyjąć nasze ulotki, w zamian za jednorazową opłatę lub poprosi nas o zamieszczenie jego ulotek w naszym punkcie sprzedaży. Warto skorzystać z takiej możliwości i polecać usługi partnera swoim klientom.


11. Bazy firm i serwisy ogłoszeniowe

Do promocji lokalnej firmy warto wykorzystać internetowe bazy firm, serwisy ogłoszeniowe i usługę Google Moja Firma. Większość z nich jest darmowa i pozwala zamieścić informacje o firmie, dane adresowe, a często również odnośnik do strony internetowej czy fanpage’a. Musimy pamiętać aby udostępnić jak najwięcej możliwości skontaktowania się z nami. Wszystkie dane kontaktowe muszą być rzecz jasna aktualne.


12. Portale ze zleceniami

W sieci istnieje wiele portali biznesowych, w których możemy bezpłatnie zaoferować nasze usługi np. Oferia, Oferteo, Favore, itp. Możemy również przeglądać aktualne zlecenia i brać udział w licytacjach. Niestety w większości przypadków, w takich serwisach zlecenie otrzymuje ten, kto zaoferował najniższą cenę. Jakość takich usług zdaje się nie być priorytetem dla zamawiających. Warto jednak przekonać się samemu do takiej formy pozyskiwania zamówień.


13. Reklama radiowa

Dobrym pomysłem na reklamę lokalnego biznesu jest również reklama w miejscowych stacjach radiowych. To świetny sposób na dotarcie do dużej liczby odbiorców, zwłaszcza w godzinach szczytu. Niestety, podobnie jak w przypadku reklamy prasowej, aby kampania była skuteczna, konieczna jest wielokrotna emisja reklamy. Może to jednak oznaczać zbyt wysokie koszty dla małej firmy.


14. Ogłoszenia na słupach i tablicach

Często możemy spotkać ogłoszenia i reklamy zamieszczone na słupach, drzewach, płotach, tablicach, przystankach czy klatkach schodowych. Może się to wydawać świetnym i darmowym sposobem na reklamę. Niestety tak nie jest, gdyż za nielegalne rozwieszanie ogłoszeń i reklam w miejscach do tego nieprzeznaczonych grożą kary pieniężne. Warto pamiętać o tym, by przed zamieszczeniem ogłoszenia uzyskać na to zgodę właściciela lub administratora obiektu.


Podsumowanie

Skoro wiesz już jak reklamować firmę lokalnie, czas wprowadzić zdobytą wiedzę w życie. Jeśli potrzebujesz pomocy w dobraniu odpowiedniej strategii reklamowej dla swojej firmy – zapraszamy do współpracy.

Opublikowany przez Daniel Nowak

Jestem pok pok

Przyłącz się do konwersacji

36 komentarzy

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  1. Lokalnie się wypromować jest równie trudno, jak na cały kraj. Ludzie głównie kierują się do danej firmy z polecenia i czasem nawet najbardziej atrakcyjne kampanie reklamowe nie są wystarczające. Myślę, żeby przede wszystkim stawiać na profesjonalizm i nowoczesny wygląd biura, logo, ogólnie marki. Dobrze napisany artykuł, dużo przykładów opisanych w bardzo prosty i rzetelny sposób 🙂

  2. Lokalnie najlepiej sprawdza się reklama zewnętrzna. Aby przynosiła efekt warto skorzystać z pomocy doświadczonych firm. W moim przypadku był to strzał w dziesiątkę.

  3. Nie można zapominać o tym, że wiele działań, które nas uwidaczaniają, nie muszą przekładać się na sprzedaż. Promocja i sprzedaż to dwie inne sprawy. Jeżeli zależy nam na rozkręceniu kampanii, która pomoże nam na zwiększenie przychodu, warto skupić się na jednym konkrentym produkcie lub usłudze. Moją kampanię prowadzi teraz agencja. Wcześniej próbowałem sam prowadzić social media, ale szybko się okazało, że trzeba mieć do tego więcej doświadczenia i wiedzy niż ma przeciętny użytkownik Facebooka.

  4. Myślę o działalności w branży usług elektrycznych w budownictwie. Pomysł na nazwę i logo jest. Kwestia przebicia się do inwestorów. Z obecnego doświadczenia wiem że cena usługi to dominujące kryterium jakim kierują sie ludzie oraz poczta pantoflowa.

  5. Świetnie, że poruszacie temat reklamy outdoorowej. Bardzo często współczesnie zapomina się o jej istnieniu, myśląc że tylko marketing internetowy bądź gadżety reklamowe mają prawo istnienia i działania. Nic bardziej mylnego 🙂
    Billboardy, reklamy na przystankach, banery wciąż robią dobrą robotę, oczywiście pod warunkiem odpowiedniej lokalizacji. Warto rozważyć tę formę reklamy przy planowaniu marketingu dla swojego biznesu. Dobrzedobrane logo, hasło reklamowe dzięki billboardom, czy reklamom na przystankach potrafią na długo pozostac w pamięci potencjalngo klienta

  6. To prawda – każde miasto jest inne, więc promocja przedsiębiorstwa będzie wyglądać nieco inaczej… Niemniej jednak promowanie swoich usług na lokalnych portalach ogłoszeniowych czy też w lokalnych czasopismach może przynieść fajne efekty.

  7. Bardzo fajny poradnik. Myślę, że przyda się wszystkim tym, którzy szukają skutecznej formy reklamy dla biznesu stacjonarnego. Trzeba pamiętać, by taką reklamę ograniczyć do danego rejonu, w którym się działa po to by nie generować dodatkowych kosztów, które i tak się nie zwrócą. Czekam na kolejne wpisy tego typu!

  8. Dla niektórych określenie grupy docelowej to nadal czarna magia (niestety).
    Billboardy są chyba najbardziej niedocenioną formą reklamy przez małych i średnich przedsiębiorców, jeżeli prowadzony biznes
    jest dosyć popularny (np. nauka języka angielskiego, salon kosmetyczny itd), to umieszczenie billboardu w dobrych punktach, daje bardzo dobre wyniki.
    Ostatnim punktem na który należy zwrócić większą uwagę są pojazdy firmowe. Warto, aby reklamę zaprojektował ktoś, kto ma wyczucie w takich rzeczach, tak aby reklama firmy nie wyglądała jak reklama cyrku lub chwilowych pożyczek, czyli jeżdżąca dyskoteka (chyba, że w taki sposób ktoś chce się reklamować).

  9. Tak jak wspomniano na początku artykuły, ważne aby wszelkie graficzne elementy nawet w firmie lokalnej były wspólne, a nie każdy wyrwany z innej bajki.
    Odnośnie reklamy w prasie, uważam że w zależności od prowadzonego biznesu, w przeciwieństwie do reklamy zewnętrznej na np billboardach – o czym część osób zapomina, a jak zleca to firmie zewnętrznej, nie dowiadując się nawet gdzie tego typu reklama zostanie umieszczona, w których miejscach miasta – co jest oczywiście dużym błędem, jak również wybieranie najtańszej opcji jakości wydruku, przez co reklama na słabym papierze wygląda najzwyczajniej biednie, a gdy reklamuje się drogi produkt lub usługę na słabej jakości wykonanym billboardzie…szkoda pieniędzy.
    Bardzo dobre, zsumowane formy reklamy, jednak proszę uważać na reklamę w radiu, ponieważ to potrafi generować kosmiczne koszty i ryzyko zwrotu z inwestycji może być mocno nieopłacalne.
    Warto pomyśleć nad reklamą jako nad całością, a nie dobierać różne rozwiązania z różnych pomysłów (np. billboard na czarnym tle, ulotki na białym tle itd). Dobry artykuł.

  10. Sama na początku działalności miałam problem z promocją mojej firmy,ale skorzystałam z pomocy agencji. zrobili mi bilbord i zaproponowali kubki reklamowe. Sprzedaż ruszyła i niby nie ma kokosów, ale nie narzekam. Ciężko uwierzyć, że kubki z nadrukiem robią taką robotę.

  11. Ja po prostu zajęłabym się ulotkami. To najprostsza forma reklamy, a na dodatek wciąż działa 😀

  12. Ciekawy artykuł. Prowadziłem kiedyś kampanię z pewnym magazynem Offset i przyniosło to zdumiewające efekty. Wiadomo, pojawia się strach przed wydaniem pierwszym pieniędzy i zainwestowaniem ich w reklamę, bo powoli ludzie przestają zamieszczać je w gazetach. Jednak dobrze dobrana i ułożona reklama, trafiająca do ludzi jest w stanie zdziałać naprawdę dużo. Pozdrawiam, Krzystof M.

  13. Bardzo podoba mi się artykuł powyższy, zgadzam się z wieloma kwestiami w nim, jeżeli chodzi, o reklamę lokalnej firmy. Ja od kilku miesięcy swój salon piękności reklamuję przy użyciu SMS. Widzę znaczną różnicę w funkcjonowaniu mojej firmy, odkąd kładę nacisk na ten typ promowania salonu.

  14. Reklama Adwords jest bardzo dobrym sposobem na pozyskanie pierwszych klientów, jednak należy pamiętać, że niektóre branże mają bardzo wysokie stawki

  15. Fajnym sposobem z którego ja często korzystam są balony reklamowe z nadrukiem nazwy naszej firmy i np stroną www. W moim przypadku baloniki okazały się skuteczniejsze niż ulotki, których nikt nie czyta tylko od razu wyrzuca do kosza. Koszta takich balonów jest nie wielki, a ludzie chętniej biorą balonik niż kawałek papieru.

  16. Dobrze mają ci, którzy na rynku lokalnym są „monopolistami” 🙂 w mniejszych miejscowościach to zazwyczaj łatwiejsze. My wystartowaliśmy z restauracją w Warszawie, było ciężko, ale to od zawsze było moje (i żony) marzenie… agencja okazała się niezastąpiona 🙂 nam najwięcej dało pozycjonowanie, adwordsy i reszta działań internetowych, o których też piszecie.

  17. U nas sprawdziły się karty lojalnościowe, na które klienci zbierają punkty a potem wymieniają na bony zakupowe.

  18. Świetny blog i poradnik ;)! Jednak warto zaznaczyć, że reklama zewnętrzna współcześnie stanowi największą część budżetu przeznaczanych przez firmy. Głównie są to szyldy reklamowe czy oklejone samochody reklamą danej firmy. Wynika to głównie z efektów i kosztów z tym związanym.

  19. W kwestii reklamy to warto pomyśleć o szeroko rozumianych gadżetach, typu eko torby bawełniane na którym jest logo firmy. Dlatego jeżeli zainwestujemy w takie coś to warto wybrać droższe produkty tego typu niż taniochę bo później to zepsuje nasz wizerunek.

  20. Świetny artykuł. Jeszcze mogę dodać od siebie, że ja swój biznes reklamowałam w lokalnym magazynie, ten sposób jest równie dobry. Szybko dało się zauważyć wzrost zainteresowania ze strony klientów.

  21. Reklamowanie się w Internecie i przez mapy google daje lepsze efekty to na pewno. Kto dziś patrzy na ulotki? Wszystko wyszukuje się w sieci i głównie tym co pokaże nam wyszukiwarka się kierujemy.

  22. My wcześniej próbowaliśmy ulotek, ale nie oszukujmy się. Nikt tego nie czyta ;/ jakieś 80% lądowało w koszu. W końcu wpadłam na pomysł żeby rozdawac gadżety – ludzie od razu chętniej takie coś biorą. Na początku zamówiliśmy długopisy od tokanis. Koszt śmieszny a ludzie sami podchodzili do naszej dziewczyny żeby wziąć taki długopis z nadrukiem naszej firmy. Plusem jest to, że zawsze przy uzyciu np długopisu klient bedzie mial logo marki przed oczami.