Daniel Nowak - GreenCitrin

Daniel Nowak

Autor tekstu

Słownik pojęć marketingowych – litera E

Czy wiesz co oznaczają skróty ECR i EPS? Co to jest e-commerce i na czym polega e-biznes? W tym wpisie wyjaśniamy najpopularniejsze marketingowe i reklamowe pojęcia na literę „E”.

Słownik Pojęć Marketingowych


Na skróty


E-biznes

(ang. Electronic business) biznes elektroniczny – jest to metoda zarządzania biznesem, stosująca rozwiązania teleinformatyczne (zazwyczaj aplikacje internetowe) i dotyczy m.in. wymiany danych między producentami, dystrybutorami oraz kontrahentami, wysyłki dokumentów, wyszukiwania informacji, pozyskiwania klientów oraz prowadzenia video-konferencji.


E-book

Publikacja zapisana w formacie (zazwyczaj pdf) zdatnym do odtworzenia jej na komputerze, czytniku książek elektronicznych lub urządzeniach mobilnych. Może to być książka ale także czasopismo, krótki poradnik lub instrukcja.


E-commerce (Electronic Commerce)

Handel elektroniczny, sprzedaż online, procedury wykorzystujące urządzenia i środki elektroniczne takie jak telefon czy internet, w celu zawarcia transakcji handlowej. Najbardziej popularna forma handlu elektronicznego to handel internetowy, czyli np. sklepy internetowe.


E-commerce 2.0

Nowoczesne narzędzia i metody sprzedaży elektronicznej, które mają na celu dopasowanie się do oczekiwań klientów, np. poprzez otworzenie dodatkowych kanałów sprzedaży (serwisy aukcyjne, porównywarki cen), większą specjalizację sklepów, umożliwienie dzielenia się opiniami, obecność w mediach społecznościowych, personalizowanie sprzedaży, itp.


ECR

(ang. Efficient Consumer Response), łańcuch dostaw zorientowany na klienta. Jest to nowoczesna strategia dystrybucji artykułów częstego zakupu, integrująca w łańcuchu dostaw producentów, dystrybutorów i handlowców, celem zbudowania efektywnego kosztowo systemu, który reaguje na określone potrzeby konsumenta. Efektem stosowania systemu jest zmniejszenie kosztów systemu, poziomu zapasów przy równoczesnym podniesieniu wartości dla klienta.


EdgeRank

Algorytm serwisu Facebook, określający jakie treści pojawiają się na tablicy użytkownika. Decyduje czy dany wpis jest wartościowy i atrakcyjny dla danej osoby. EdgeRank wpływa bezpośrednio na zasięg postów.


Editing

Zgranie dźwięku z obrazem i kontrola ich jakości w produkcji reklam telewizyjnych.


Efekt „Bandwagon”

Określenie pochodzi z amerykańskiego marketingu politycznego, które polega na przenoszeniu przez wyborców swoich głosów na lidera sondaży przedwyborczych. Przewidywany zwycięzca zyskuje dodatkowe głosy dzięki temu, że prowadzi w badaniach opinii publicznej. Przyczyną tego zjawiska jest obawa przed zmarnowaniem głosu oddanego na słabszego kandydata.


Efekt „Underdog”

Odwrotne do powyższego zjawisko, polegające na przenoszeniu głosów wyborców na słabszego kandydata, które może doprowadzić do jego niespodziewanej wygranej.


Efekt źródła

Zjawisko polegające na tym, że ta sama reklama ma różny wpływ na odbiorców, w zależności od zastosowanego nośnika reklamy (tytuł czasopisma, stacja telewizyjna).


Effective frequency

(ang. efektywna częstotliwość) – zakładana minimalna liczba powtórzeń reklamy, która będzie skuteczna. Wartość ta może zależeć od takich czynników jak: rodzaju medium, reklamowanego produktu, marki, rodzaju kampanii reklamowej czy działalności konkurencji. 


Effective reach

(ang. zasięg efektywny) – procent grupy docelowej jaki zetknie się z reklamą z co najmniej efektywną częstotliwością. 


Ekwiwalent reklamowy

(ang. Advertising Value Equivalent (AVE)) – wskaźnik wyrażający ilość pieniędzy, jaką należałoby wydać na publikację przekazu, gdyby był on reklamą. Często stosowany jako indeks oceny efektywności działań PR. Wykorzystywanie ekwiwalentu reklamowego jako miarodajnego wskaźnika działalności PR jest jednak powodem liczbych sporów.


Electronic press kit (EPK)

(ang.) materiały prasowe w wersji elektronicznej.


E-mail marketing

Działania marketingowe, w których wykorzystuje się pocztę elektroniczną (np. kampanie e-mailowe, newslettery, sprzedaż online)


Emisja

wyświetlenie reklamy.


Employee relations

Budowanie wizerunku firmy poprzez pozytywne relacje z pracownikami, poszanowanie ich praw, uczciwe traktowanie i umożliwienia im rozwoju. To wszelkie działania z zakresu human recources, pozyskiwania pracowników, które prowadzą do wzrostu efektywności, lojalności pracowników i poprawy wizerunku firmy.


Enhanced television

Telewizja wzbogacona o wbudowane w przekaz elementy, dostępne po wybraniu pojawiającej się na ekranie ikony lub innego graficznego elementu obrazu. 


EPS 

Format graficzny zawierający dane o obrazie wektorowym. Jeden ze standardów wymiany informacji wektorowej, często używany w drukarniach.


Establishment survey

Rodzaj badań mediowych prowadzonych wśród konsumentów, które mają na celu określenie np. jaka ich część posiada telewizory, które stacje odbiera i jakie preferuje programy. 


Etyka Marketingu

System wartości, który umożliwia ocenę co jest dobre, a co złe, sprawiedliwe lub niesprawiedliwe, bądź słuszne i niesłuszne. Etyka opiera się głównie o normy moralne, prawne i obyczajowe. Problemem jest jednak duży subiektywizm.


Etykieta

Rodzaj oznakowania towarowego, które zawiera zazwyczaj nazwę towaru, numer seryjny, nazwę producenta, itp.


Evaluation

(ang. szacowanie) określanie skuteczności reklamy danego produktu lub firmy. 


Event

(ang. Wydarzenie) – zaplanowane i zorganizowane wydarzenie, mające służyć realizacji ściśle określonego celu. Cel determinuje rodzaj wydarzenia, uczestników oraz miejsce i czas. Mogą to być spotkania lub imprezy branżowe, wpisane w kampanie public relations.


Event marketing

Oryginalne i nietypowe imprezy, wykłady i szkolenia organizowane w celu pozyskania nowych klientów.


Expand

Funkcja umożliwiająca rozwinięcie internetowej reklamy graficznej (baneru, billboardu) poprzez kliknięcie lub najechanie na nią przez użytkownika.


Experiential Marketing

Marketing doznań, którego głownym celem jest umożliwienie konsumentom bezpośrednich doświadczeń z marką.


Eye-tracking

Jedno z badań użyteczności stron internetowych oraz wizualnych form reklamy, polegające na śledzeniu ruchu gałek ocznych widza, w trakcie wykonywania określonych czynności. Badanie ma na celu ustalenie jakie obszary / elementy strony lub reklamy najbardziej przyciągają wzrok odbiorcy oraz kierunki w jakich podąża jego wzrok.


Jeśli uważasz, że nasz słownik pojęć marketingowych powinien zostać uzupełniony o dodatkowe pojęcia lub wymienione powyżej wymagają uściślenia – poinformuj nas o tym, a uzupełnimy braki.

Udostępnij artykuł

Skomentuj wpis jako pierwszy!

Dodaj swoją odpowiedź w tym temacie

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *