Daniel Nowak - GreenCitrin

Daniel Nowak

Autor tekstu

Słownik pojęć marketingowych – litera B

Druga część cyklu „Słownik pojęć marketingowych”. W tym wpisie wyjaśniamy branżowe pojęcia i niezrozumiałe skróty na literę „B”. Nie są to oczywiście wszystkie pojęcia na literę B z tej dziedziny, ale te, z którymi najczęściej możecie się spotkać w kontaktach z agencją. Dla ułatwienia, wszystkie pojęcia uszeregowane zostały w porządku alfabetycznym.

Słownik pojęć marketingowych - litera B


Na skróty


Backlit

Rodzaj tablicy reklamowej podświetlonej od tyłu.


B2B (Bussiness to bussiness)

Ogólna nazwa relacji występujących pomiędzy firmami, w których istotną rolę odgrywają systemy teleinformatyczne, usprawniające transakcje biznesowe. B2B to głównie internetowy model prowadzenia biznesu i transakcji pomiędzy firmami.


B2C (Bussiness to Consumer)

Ogół relacji między firmą a klientem na rynku detalicznym. Do systemów B2C należą między innymi aukcje i sklepy internetowe.


B2E (Bussiness to Employee)

Systemy B2E integrują funkcje związane z wewnętrzną pracą organizacji. W modelu B2E firma wykorzystuje media elektroniczne do usprawniania relacji wewnętrznych, takich jak obieg dokumentów, praca zdalna, czy komunikacja między pracownikami.


Back cover

Ostatnia strona czasopisma (czwarta strona okładki). Doskonałe miejsce na reklamę.


Badania rynku

Głównie badania popytu, podaży, cen oraz czynników i warunków kształtowania się ich poziomu i zmian w czasie, a także zachowań konkurencji na rynku.


Bandy

Rodzaj powierzchni reklamowej. Zazwyczaj rozmieszczone są wokół stadionów piłkarskich.


Baner

Rodzaj reklamy zewnętrznej. Najczęściej jest to wydrukowany na płachcie materiału przekaz informacyjny lub reklamowy. Bardzo popularny, często wieszany na płotach i ogrodzeniach.

Zachęcamy do skorzystania z naszej oferty projektowania i druku banerów.


Banner blindness / ślepota banerowa

Zjawisko odruchowego ignorowania przez użytkowników stron www, wszelkich elementów wyglądających jak reklamy. Im reklama (np. baner) jest większa, tym większa szansa na to, że internauta jej nie zauważy (odruchowo zignoruje). To samo tyczy się banerów i billboardów, które na co dzień mijamy np. w drodze do pracy.


Baner internetowy

Najpopularniejsza forma reklamy w Internecie. Jest to statyczny lub animowany element graficzny, który jest wyświetlany na poszczególnych stronach serwisów internetowych. Kliknięcie w banner powoduje natychmiastowe przeniesienie internauty na stronę reklamodawcy.


Barter

Bezgotówkowa wymiana handlowa pomiędzy przedsiębiorcami. Może obejmować produkty, usługi lub np. powierzchnie reklamowe.


Baza danych

Baza danych to narzędzie służące do zbierania i organizowania informacji, które pozawala przechowywać dowolne informacje (np. o ludziach, produktach, zamówieniach, itp.).


Benchmarking

Analiza porównawcza polegająca na porównywaniu produktu, usługi lub strategii z konkurencją lub liderami na rynku. Wyniki pozwalają na wyeliminowanie słabych punktów w praktykach stosowanych przez firmę i wprowadzenie najlepszych rozwiązań.


Benefits (ang. korzyści)

Zalety i korzyści promowanego produktu lub usługi, podkreślone w przekazie reklamowym.


Big data

W marketingu termin ten oznacza duże, zmienne i różnorodne zbiory danych, których przetwarzanie i analiza są bardzo trudne i czasochłonne. Jednocześnie są również bardzo wartościowe, gdyż mogą posłużyć do prowadzenia skuteczniejszych działań reklamowych.


Billboard

Wielkoformatowy nośnik reklamy, najczęściej oświetlona tablica reklamowa umieszczana na budynkach lub słupach, przy najbardziej uczęszczanych ulicach miasta.


Bleed

Reklama wypełniająca całą stronę w czasopiśmie lub gazecie.


Body copy

Główny i najważniejszy tekst na ulotce lub w reklamie prasowej.


Boksy sponsorowane

Reklama wyświetlana się w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki internetowej oraz w serwisach internetowych jako reklama kontekstowa (np. Google AdWords).


Brand (ang. marka)

Zespół elementów graficznych oraz wartości dodanych związanych z produktem lub firmą, które składają się na jego identyfikację.


Branding

Budowanie świadomości marki – polega na kreowaniu i utrwalaniu w umysłach konsumentów pozytywnego wizerunku konkretnej marki. Do metod budowania świadomości marki zalicza się wybór odpowiedniej nazwy, loga, hasła reklamowego oraz m.in. spójnego wyglądu materiałów reklamowych i strony internetowej.


Breaking news

Wiadomości z ostatniej chwili, dla przekazania których przerywa się programy aktualnie nadawane w telewizji lub radiu.


Brief

Dokument przedstawiany przez klienta potencjalnemu zleceniobiorcy, np. agencji reklamowej. Zawiera zestaw informacji niezbędnych w procesie tworzenia kampanii reklamowej. Są to najczęściej informacje o kliencie, jego ofercie, celach kampanii, budżecie, odbiorcach reklamy i konkurencji oraz pomysłach związanych z realizacją projektu. Precyzuje i określa zadania stawiane agencji reklamowej.


BTL (Below the Line)

Działania reklamowe wykorzystująca mniej konwencjonalne metody i nośniki do promocji niż ATL. BTL to działania skierowane do indywidualnego odbiorcy, nie będące reklamą w środkach masowego przekazu. Narzędziami BTL są m.in. mailing, direct mail, public relations, promocje, drukowane materiały reklamowe, buzz marketing, itp.


Burst

Krótkotrwała ale intensywna kampania reklamowa, stosowana najczęściej podczas wprowadzania na rynek nowego produktu lub usługi.


Burza mózgów (Brain storming)

Metoda grupowego poszukiwania i kreowania nowych pomysłów i rozwiązań, polegająca na nieskrępowanej dyskusji. Wszystkie przedstawione koncepcje są analizowane i oceniane dopiero po zakończeniu sesji.


Buzz marketing – marketing szeptany

Metoda budowania zainteresowania (wywołania szumu) ludzi wokół określonego produktu lub marki, zachęcenia ich do rozmowy o marce i tworzenia pozytywnych rekomendacji. Marketing szeptany jest atrakcyjną formą promocji, ze względu na dużą wiarygodność komunikatów przekazywanych przez konsumentów. Ludzie chętniej wierzą pozytywnym opiniom znajomych niż reklamom producenta.


Jeśli uważasz, że w naszym słowniku pojęć marketingowych brakuje jakiegoś terminu lub wymienione powyżej wymagają uściślenia – poinformuj nas o tym, a uzupełnimy braki.

Udostępnij artykuł

Skomentuj wpis jako pierwszy!

Dodaj swoją odpowiedź w tym temacie

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *