Jak wręczać wizytówki? Biznesowy savoir vivre

Jak prawidłowo wręczyć komuś wizytówkę? Kiedy należy to zrobić i jak się zachować? Jak nie popełnić błędu, który może zaważyć na naszych przyszłych kontaktach z partnerem biznesowym? Oto wizytówkowy savoir vivre w biznesie!

jak wręczać wizytówki

Wizytówka to niewielki kartonik, który większość z nas posiada ale nie przywiązuje do niego większej wagi. Jest to błąd, ponieważ elegancka i odpowiednio użyta wizytówka to skuteczne narzędzie w kontaktach biznesowych. Z drugiej strony, faux pas popełnione podczas wymiany wizytówek może zaważyć na dalszych kontaktach. Warto więc zapoznać się z etykietą związaną z wręczaniem i wymianą wizytówek.

Wygląd i funkcje wizytówek szczegółowo omówiłem już w temacie Wizytówka – Jaka powinna być?, z którym również zachęcam się zapoznać. Przypomnę tylko, że wizytówka powinna być przede wszystkim elegancka i schludna. Dla bezpieczeństwa i wygody powinniśmy przechowywać je w odpowiednim etui, tzw. wizytowniku.

Wręczanie wizytówki

Wizytówkę zawsze pierwsza wręcza osoba starsza i wyższa rangą. Ale co jeśli druga osoba jest starsza, ale niższa rangą? W kontaktach służbowych ważniejsza jest ranga, natomiast w kontaktach prywatnych ważniejsze jest kryterium wieku. Ponadto należy trzymać się jeszcze kilku zasad:

  • Wizytówki powinniśmy mieć zawsze pod ręką, aby nie szukać ich nerwowo po kieszeniach,
  • wizytówkę przekazujemy drugiej osobie tylko bezpośrednio do ręki,
  • podajemy ją w taki sposób aby odbiorca mógł ją łatwo odczytać – czyli zadrukiem do góry i odwróconą do odbiorcy,
  • wizytówkę zawsze podajemy prawą ręką. W Chinach, Japonii, Singapurze i Hong Kongu—obiema rękami.

Przyjmowanie wizytówki

  • Wizytówkę zawsze przyjmujemy prawą ręką (w Chinach, Japonii, Singapurze i Hong Kongu—obiema rękami),
  • nie chowamy jej od razu, tylko czytamy pobieżnie, wykazując zainteresowanie,
  • komplementujemy jej wygląd, jeśli wyjątkowo nam się spodobała,
  • wizytówkę chowamy do wizytownika lub wewnętrznej strony marynarki,
  • zawsze wręczamy wizytówkę osobie, która dała nam swoją,
  • jeśli nie chcemy utrzymywać kontaktu z tą osobą, wręczamy jej wizytówkę bez adresu,
  • jeśli na wizytówce jest telefon służbowy i prywatny, oznacza to, że możemy dzwonić na telefon prywatny w sprawach służbowych do godziny 20:00.
  • po wymianie wizytówek, np. przy biurku, wręczoną nam wizytówkę kładziemy przed sobą na blacie i chowamy dopiero na chwilę przed wyjściem (lub po wyjściu rozmówcy, jeśli to on jest gościem),
  • gdy otrzymamy wizytówkę, a nie posiadamy własnej aby się zrewanżować, poinformujmy o tym rozmówcę, dziękując za otrzymaną wizytówkę i obiecując nawiązać kontakt.

Uwaga! Nie chowajmy wizytówki do tylnej kieszeni spodni. Nie wygląda to zbyt dobrze i wiele osób odbierze to jako brak szacunku.

Kiedy wręczać wizytówki?

Podczas spotkań biznesowych wizytówki są zazwyczaj wymieniane na końcu każdego spotkania. Kartę wizytową wręcza ten, kto przychodzi. W przypadku spotkań z osobami, które widzimy po raz pierwszy, wizytówkami należy się wymienić na początku spotkania. Jeżeli takich osób jest kilka, to wizytówki trzeba wręczyć im wszystkim (jest to praktykowany w biznesie zwyczaj). Przychodząc do firmy na umówione spotkanie wręczamy wizytówkę recepcjonistce (sekretarce), co ułatwi jej zapowiedzenie naszego przyjścia.

W przypadku mniej formalnych spotkań, takich jak np. targi, wystawy czy bankiety, wizytówki wręczamy tylko tym osobom, z którymi chcemy w przyszłości współpracować. Możemy to zrobić w dowolnym momencie rozmowy lub na jej zakończenie.

Czego nie robić?

Czego lepiej nie robić

  • Nie należy rozdawać wizytówek przypadkowym osobom, z którymi nie chcemy nawiązać dłuższego kontaktu,
  • nie obsypujemy wizytówkami jednej osoby, prosząc jednocześnie o rozdawanie ich w naszym imieniu,
  • nie powinniśmy wręczać wizytówki, gdy wiemy, że druga osoba nie ma przy sobie wizytówek – może to wprowadzić niezręczną atmosferę,
  • nie należy wymieniać się wizytówkami przy stole, a tym bardziej przesuwać jej po blacie w kierunku odbiorcy,
  • nigdy nie prosimy o wizytówkę osoby na wyższym stanowisku od naszego, kobiet oraz osób starszych od nas,
  • nie bawimy się wizytówką w trakcie rozmowy.

W artykule wymieniłem podstawowe i najważniejsze zasady związane z etykietą wręczania i wymiany wizytówek. Pamiętajmy jednak, że zawsze należy kierować się przede wszystkim zdrowym rozsądkiem i dostosować zachowanie do okoliczności.

Udostępnij artykuł

Skomentuj wpis jako pierwszy!

Dodaj swoją odpowiedź w tym temacie

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *