Daniel Nowak - GreenCitrin

Daniel Nowak

Autor tekstu

Słownik pojęć marketingowych – litera A

Pierwsza część słownika pojęć i terminów z zakresu szeroko pojętej reklamy i marketingu. W tym wpisie wyjaśniamy branżowe pojęcia i niezrozumiałe skróty na literę „A”. Nie są to oczywiście wszystkie pojęcia na literę A z tej dziedziny, ale wybraliśmy te, na które najczęściej możecie trafić w kontaktach z agencją.

Słownik pojęć marketingowych - litera A.

Dla ułatwienia, wszystkie pojęcia uszeregowane zostały w porządku alfabetycznym.

Na skróty


ABC

Metoda marketingowa polegająca na:

  • A (attention) – przyciągnięciu uwagi klienta,
  • B (benefit) – przedstawieniu korzyści wynikających z posiadania prezentowanego produktu lub usługi,
  • C (close) – możliwe szybkiego zamknięcia sprzedaży (sfinalizowania transakcji).

AdSense

Serwis reklamowy firmy Google, który wyświetla na stronach internetowych reklamy tekstowe, bannery graficzne oraz reklamy wideo. Są to reklamy zamieszczane przez reklamodawców w usłudze Google AdWords.


AdWords

System reklamowy wyświetlający linki sponsorowane w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google oraz na stronach współpracujących w ramach programu Google AdSense. Główną zaletą usługi AdWords jest możliwość dokładnego określenia zasięgu kampanii (miasto, region, kraj, świat) i harmonogramu wyświetlania reklam. Koszty są określane przez reklamodawcę w zależności od jego potrzeb i możliwości finansowych (w rzeczywistości reklamowanie produktów i usług z najbardziej konkurencyjnych branż jest znacznie droższe niż w przypadku tych mniej popularnych).


Agencja interaktywna

Agencja zajmująca się kreowaniem wizerunku i wszelkimi formami promocji w Internecie. Zakres usług zależy od konkretnej agencji interaktywnej ale zazwyczaj obejmuje: tworzenie oraz pozycjonowanie stron i sklepów internetowych, obsługę kampanii reklamowych w Internecie oraz hosting.


Agencja PR (Public Relations)

Firma zajmująca się kreowaniem wizerunku swoich klientów. Do zadań agencji PR należy:

  • kształtowanie wizerunku firmy lub osoby i wytworzenie do niej zaufana w świadomości odbiorcy,
  • przekazywanie informacji do otoczenia na temat firmy, jej produktów lub usług z wykorzystaniem liderów opinii lub przy użyciu mediów,
  • dbanie o sprawną, planową i efektywną komunikację wewnątrz firmy,
  • monitoring mediów,
  • przygotowanie i zarządzanie w sytuacji kryzysowej.

Agencja reklamowa

Firma usługowa zajmująca się doradztwem oraz organizacją przekazu reklamowego, identyfikacją wizualną, pomocą w budowaniu marki i koordynacją działań promocyjnych (kampanii reklamowych). Agencje reklamowe zajmują się pełną obsługą graficzną zleceń i dbają o spójny przekaz marketingowy. Przy realizacji poszczególnych celów określonych w ramach kampanii, często korzystają z usług podwykonawców (np. przy tworzeniu stron internetowych czy druku).


Agencja reklamowa typu full service (lub 360°)

Jak sama nazwa wskazuje, agencja full service posiada o wiele szerszy wachlarz usług niż agencje reklamowe czy interaktywne. Realizuje ona projekty z zakresu ATL, BTL, interaktywne oraz kompleksowe kampanie 360°. W swojej ofercie często posiada również niereklamowe działania jak np. PR, poligrafię lub studio produkcyjne.


AIDA

Akronim opisujący jeden z modeli działania reklamy, oparty na czterech krokach:

  • A – attention (uwaga) – zwrócenie uwagi czytelnika, zwykle przez interesujący nagłówek lub intrygujące zdjęcie,
  • I – interest (zainteresowanie) – wzbudzenie zainteresowania, najczęściej pierwszym akapitem,
  • D – desire (pożądanie / pragnienie) – wzbudzenie chęci posiadania przedmiotu reklamy poprzez wyliczenie korzyści i opinii zadowolonych klientów,
  • A – action (akcja – działanie) – wezwanie do działania (np. zakupu) przez podanie jasnych instrukcji, co należy teraz zrobić (np. zadzwoń, zarejestruj się, zamów już teraz, itd.).

Niektórzy marketerzy dodają jeszcze jedną literę: L – Loyalty (Lojalność) lub S – Satisfaction (satysfakcja) — zadowolenie klienta zwiększa szanse na to, że ponownie wybierze ten sam produkt i poleci go innym.


Ambient marketing

Wszelkie nowe i niekonwencjonalne działania marketingowe, czerpiące z humoru, zaskoczenia i szoku. Są to najczęściej jednorazowe realizacje, łączące dziedziny ATL i BTL. Niestandardowe i absolutnie innowacyjne wykorzystanie przeróżnych nośników reklamowych oraz bezpośrednia interakcja z otoczeniem to charakterystyczne cechy tej formy reklamy. Ambient marketing często spotyka się z niezrozumieniem i wywołuje liczne kontrowersje. Właściwie jednak wyważony i skierowany do odpowiedniej grupy odbiorców, stanowi jedno z najskuteczniejszych obecnie działań reklamowych. Trzeba tylko pamiętać, że nawet najlepszy pomysł, powielony przez inną firmę nie będzie już szokujący, a zatem nie spełni roli ambientu.


Aroma Marketing (marketing zapachowy)

Nowoczesne narzędzie marketingu sensorycznego, które wykorzystuje zmysł powonienia do wywołania konkretnych reakcji emocjonalnych i wpływania na decyzje konsumentów. Celem Aroma Marketingu jest dbanie o dobry nastrój klienta i miłe skojarzenia z miejscem sprzedaży. Zapach bowiem niepostrzeżenie wpływa na nasze emocje i wzmacnia oddziaływanie innych środków reklamy. Aroma marketing skutecznie zwiększa sprzedaż np. świeżych produktów spożywczych i kosmetyków.


Artykuł sponsorowany (Advertorial)

Tekst reklamowy (zazwyczaj z dodatkową grafiką) zamieszczony w serwisie internetowym, gazecie lub czasopiśmie. Wygląda jak normalny tekst redakcyjny, ale w sposób mniej lub bardziej subtelny, promuje konkretny produkt i firmę. Ta popularna choć niestandardowa forma promocji pozwala na szczegółowe zaprezentowanie produktów i usług. Dodatkowo, publikując tekst o charakterze eksperckim mamy szansę na zbudowanie wiarygodności naszej marki. Artykuł sponsorowany może zostać napisany przez agencję reklamową, niezależnego copywritera lub osobę z redakcji danego pisma czy serwisu.


ATL – Above The Line

Ogół standardowych działań marketingowych prowadzonych w tradycyjnych i ogólnodostępnych mediach, takich jak: telewizja, radio, prasa, plakaty, reklama zewnętrzna (outdoor) itp.


Audyt strony internetowej

Ocena użyteczności serwisu www, jego dostępności i poprawności działania. Celem audytu jest wykrycie wszelkich błędów w działaniu strony, trudności na jakie mogą natrafić odwiedzający oraz zaproponowanie korzystniejszych i skuteczniejszych rozwiązań. Podsumowaniem audytu jest raport zawierający ocenę wszystkich badanych elementów oraz, w przypadku wykrycia nieprawidłowości, zalecenia co do sposobu ich poprawienia.


Jeśli uważasz, że w słowniku brakuje jakiegoś terminu lub wymienione powyżej wymagają uściślenia – poinformuj nas o tym, a uzupełnimy braki.

Udostępnij artykuł

Skomentuj wpis jako pierwszy!

Dodaj swoją odpowiedź w tym temacie

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *