Dzisiaj posiadanie strony internetowej już nie wystarczy. Aby osiągnąć sukces i nie zostać w tyle, potrzebna jest strona, która spełnia potrzeby i oczekiwania jej użytkowników, czyli najczęściej klientów. Dzisiaj użyteczna strona internetowa to konieczność.

Użyteczność / Usability

Użyteczność strony (z ang. web usability) to zbiór zasad i technik stosowanych w celu możliwie największego uproszczenia sposobu korzystania z serwisu www. Celem każdej strony internetowej jest umożliwienie użytkownikowi jak najszybszego dotarcia do informacji, których szuka i przedstawienie ich w sposób czytelny i w pełni dla niego zrozumiały.

Stworzenie użytecznej strony wymaga przewidywania zachowań ludzi korzystających ze strony, oraz sposobu w jaki będą korzystali z interfejsu. W tym celu przeprowadza się testy z udziałem prawdziwych użytkowników. Pozwala to wykorzystać przyzwyczajenia internautów, zamiast zmuszać ich do nauki nowego, nieznanego interfejsu.

Łatwa nawigacja

Najważniejszym elementem użytecznej strony jest intuicyjna oraz łatwa w obsłudze nawigacja. Prawidłowo zaprojektowana, powinna odpowiadać na pytania: gdzie jestem i dokąd mogę teraz pójść. Główne menu musi wyglądać tak samo i być w tym samym miejscu na każdej podstronie. Wszystkie linki umieszczone w serwisie powinny być odpowiednio i w sposób jednolity oznaczone, np. za pomocą koloru lub podkreślenia. Etykiety linków muszą być zgodne z ich przeznaczeniem i wskazywać dokąd dany link prowadzi.

Klikalne logo

Internauci są przyzwyczajeni do tego, że logo strony znajduje się na górze (zazwyczaj w lewym rogu), a jego kliknięcie prowadzi do strony głównej. Warto trzymać się tej tradycji.

Przydatna wyszukiwarka

Internauci dzielą się na takich, którzy przeglądają strony internetowe i klikają w znajdujące się na nich linki oraz takich, którzy szukając informacji, od razu korzystają z zamieszczonej w witrynie wyszukiwarki. Warto zatem uwzględnić taką możliwość w swoim projekcie i umieścić wyszukiwarkę w widocznym miejscu na stronie.

Zasada 3 kroków

Zasada ta mówi, że każda podstrona serwisu powinna znajdować się w zasięgu maksymalnie 3 kliknięć od strony głównej. Np. na stronie głównej umieszczamy odnośniki do kategorii (1 kliknięcie), na stronie kategorii zaś linki do podkategorii (2 kliknięcie), a tutaj listę konkretnych produktów, które możemy obejrzeć (3 kliknięcie). Oczywiście najważniejsze sekcje serwisu powinny być dostępne bezpośrednio ze strony głównej (za 1 kliknięciem).

Odpowiednia prezentacja treści

Ładna, przejrzysta i estetyczna strona zachęca użytkowników do korzystania z niej. Profesjonalny wygląd wpływa na wizerunek i podnosi zaufanie do firmy. Pierwsze wrażenie jest niezmiernie istotne. Już po pierwszych sekundach od wejścia na stronę, użytkownik musi być w stanie określić na jakiej stronie się znalazł, czego ona dotyczy oraz jakie czynności może na niej wykonać. Styl całego serwisu musi być ze sobą spójny i dopracowany. Tyczy się to również podstron, które są mniej ważne lub popularne.

Czytelne teksty

Projektując stronę internetową należy również pamiętać, aby wszystkie znajdujące na niej teksty były czytelne i łatwe do przeczytania. Ozdobne czcionki, zbyt mały rozmiar lub zbyt wysoki kontrast, znacznie utrudniają czytanie, a co gorsza, irytują użytkowników i zniechęcają do korzystania z takiej strony.

Zrozumiałe i łatwe w odbiorze treści

Przygotowując teksty na stronę należy mieć oczywiście na uwadze wyszukiwarki internetowe, ale przede wszystkim ludzi. To właśnie ludzie, najczęściej klienci, będą te teksty czytać i m.in. na ich podstawie będą podejmowali decyzję o zakupie (lub nie). Każdy tekst powinien być wolny od błędów, technicznego i branżowego żargonu oraz wodolejstwa. Najważniejsze i najciekawsze informacje powinny znajdować się na początku tekstu, a on sam musi być odpowiednio sformatowany. Ściana długiego tekstu nie zachęca do jego przeczytania. Dlatego warto podzielić teksty na sekcje i akapity oraz dodać nagłówki, pomagające określić, o czym jest dana część tekstu.

Podpisane zdjęcia i obrazki

Wszystkie pojawiające się w tekstach obrazki, zdjęcia, wykresy czy tabele, powinny być jasno opisane i dotyczyć omawianego zagadnienia. Dodatkowo każdy obrazek powinien być opisany atrybutem ALT, a link atrybutem TITLE, co ułatwi pracę wyszukiwarkom i czytnikom.

Strona wspierająca markę

Strona internetowa to ważny element wizerunkowy każdej marki. Aby działała na naszą korzyść, jej wygląd musi być spójny z wizerunkiem marki. Kolorystyka i styl muszą nawiązywać do logo oraz inny materiałów promocyjnych.

Łatwy kontakt

Pełne dane kontaktowe firmy zdecydowanie zwiększają wiarygodność strony lub sklepu i poczucie bezpieczeństwa odwiedzających. Adres email oraz numer telefonu powinny być łatwe do odnalezienia z każdego miejsca w serwisie.

Krótkie formularze

Kluczowe znaczenie, zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych, mają formularze. Im formularz będzie dłuższy i bardziej skomplikowany, tym większa szansa na to, że użytkownik go porzuci i opuści naszą stronę. Formularze powinny zbierać tylko niezbędne dane, które pozwolą na wykonanie usługi.

Użyteczność, a pozycja w wyszukiwarce

Przyjazna dla użytkowników strona zachęci ich do częstszego odwiedzania witryny, a także dzielenia się nią z innymi. Duży i naturalny ruch to sygnał dla wyszukiwarek, że nasza strona jest wartościowa i zasługuje na wysoką pozycję.

Dlaczego warto tworzyć użyteczne strony?

Łatwa w obsłudze, przejrzysta i ładna oraz wzbudzająca zaufanie strona, znacznie lepiej pozyskuje klientów, niż nieintuicyjny i chaotycznie zaprojektowany serwis. Od tego przecież w głównej mierze zależy zysk sklepu internetowego. Błędy w projekcie mogą sprawić, że część użytkowników nie będzie potrafiła dokonać zakupu. Jeśli chodzi o strony niekomercyjne, użyteczność jest tutaj równie ważna, ponieważ jeśli strona będzie nieczytelna i zniechęcająca, internauci nie będą chcieli na nią wracać.

Podsumowanie

Użyteczna strona internetowa oznacza serwis zaprojektowany z myślą o użytkowniku, a nie projektantach czy zleceniodawcy. Strona spełniająca oczekiwania i potrzeby użytkowników, to najlepsza forma promocji w sieci i klucz do sukcesu.

Opublikowany przez Daniel Nowak

Jestem pok pok

Przyłącz się do konwersacji

3 komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  1. Strona internetowa musi być jak sklepy premium stacjonarnie. Jak wchodzimy to musimy czuć elegancje, jakość itp. Bardziej jesteśmy przychylni na zakup w znanym i dobry sklepie niż w starym, brzydkim i nie odnowionym sklepie który od 20 lat utrzymuje jeden design.

  2. Google poprzez nacisk na promowanie stron bardziej mobile friendly, przyczynia się do tworzenia stron bardziej użytecznych. Wiadomo ze na telefonie wszystko musi być proste, szybkie i łatwe aby osoba wychodząc ze strony była pewna ze znalazła to czego szukała.