Daniel Nowak - GreenCitrin

Daniel Nowak

Autor tekstu

Słownik pojęć marketingowych – litera F

Czy wiesz co oznaczają skróty FPC i FTP? Co to jest font i na czym polega falcowanie? Wyjaśniamy najpopularniejsze marketingowe i reklamowe pojęcia na literę „F”.

Słownik pojęć marketingowych



Facebook

Serwis społecznościowy, w ramach którego zarejestrowani użytkownicy mogą tworzyć sieci i grupy, dzielić się wiadomościami i zdjęciami oraz korzystać z aplikacji.


Faktoid

Informacja traktowana jako prawdziwa przez sam fakt jej ukazania się w mediach. Terminem tym określa się również niegodną zaufania relację lub wydarzenie o wątpliwej autentyczności, przyjmowane przez ogół jako prawda i upowszechnianie w celu manipulacji opinią publiczną lub wykreowanie sztucznego zainteresowania odbiorców w celu zwiększenia oglądalności/poczytności. Jest to technika powszechnie stosowana przez np. tabloidy.


Falcowanie

Termin związany z poligrafią, oznaczający proces ręcznego lub maszynowego składania (załamywania) wydrukowanych arkuszy, w celu otrzymania oczekiwanego formatu. np. składanie arkusza a4 na pół, czego wynikiem jest składana ulotka A5.


Fani

Określenie użytkowników, którzy polubili dany profil / stronę np. marki, osoby lub organizacji.


Fanpage

Strona umieszczona w portalu społecznościowym Facebook, na której publikowane są wpisy (posty), służąca do komunikacji pomiędzy marką, osobą, organizacją, a fanami.

Fanpage Trends

Comiesięczny raport, w którym profile na Facebooku porównywane są w czterech głównych kategoriach:

  • pod względem liczby fanów i jego przyrostu,
  • liczby zaangażowanych fanów,
  • interaktywności,
  • liczby osób, które o tym mówią.

Fanpage’e biorące udział w rankingu przyporządkowane są do odpowiednich grup produktowych.


FAQ (Najczęściej zadawane pytania)

Zbiór zawierający listę najczęściej zadawanych pytań (np. związanych z ofertą) wraz z odpowiedziami, najczęściej w postaci podstrony serwisu internetowego. Celem takiego spisu jest udzielenie klientom odpowiedzi na popularne i często powtarzające się pytania, bez konieczności angażowania pracowników.


Favicon

Niewielka ikona (16×16 pikseli), którą widać przed adresem strony internetowej w przeglądarce, w otwartych kartach, historii przeglądania i zakładkach/ulubionych.


Feature release

Artykuły szerzej omawiające dane zagadnienie lub temat, artykuły edukacyjne.


Fee

Wynagrodzenie np. dla agencji reklamowej.


Firewall

Zapora ogniowa/sieciowa, której zadaniem jest ochrona komputera lub sieci przed nieautoryzowanym dostępem. Może występować w postaci oprogramowania lub urządzenia sprzętowego.


Fizjologiczny pomiar skuteczności reklam

Badania np. skuteczności reklam, przeprowadzane z użyciem urządzeń technicznych, umożliwiających pomiar fizjologicznych reakcji człowieka na oglądaną reklamę.


Flash

Technologia opracowana przez firmę Macromedia pozwalająca na tworzenie interaktywnych animacji, przeznaczonych do publikacji w Internecie, np. w postaci banerów lub całych stron internetowych.


Flash mob

Akcja inicjowana za pośrednictwem Internetu, w której biorą udział nieznani sobie ludzie, znający tylko godzinę i miejsce spotkania oraz zaplanowane działanie. Uczestnicy zbierają się w ustalonym miejscu publicznym i przeprowadzają krótkotrwałą akcję, zazwyczaj zaskakującą dla przypadkowych świadków.


Flat free

Model zakupu powierzchni reklamowej, opłata za czas emisji reklamy (np. dzień, tydzień, itp.).


Floor Ad

Forma reklamy wyświetlana nad treścią strony, wyrównana do dolnej krawędzi okna przeglądarki. Maksymalny czas wyświetlania floor adu na stronie to 15 sekund. Każda reklama tego typu musi zawierać napis „zamknij” oraz przycisk zamykania reklamy „x”.


FMCG (fast moving consumer goods)

Artykuły szybkozbywalne np. artykuły spożywcze, kosmetyki, chemia gospodarcza.


Focus interview (zogniskowany wywiad grupowy)

 
Rodzaj badań marketingowych, wykorzystywany m.in. do badania i pomiaru efektów działań PR, czy identyfikacji wizerunkowej. Przeprowadza się go na niewielkich grupach respondentów (10-15 osób), co nie pozwala na wnioskowanie statystyczne i przenoszenie wyników na całą populację.


Follow up

Telefoniczny lub mailowy kontakt z dziennikarzem w celu potwierdzenia dostarczenia informacji prasowej lub udzielenia dodatkowych informacji.


Font, Czcionka

Zbiór znaków pisma o trzech identycznych parametrach: kroju pisma, stopnia pisma i odmiany pisma. Określenie „czcionka“ jest w kontekście grafiki komputerowej niepoprawne, ponieważ czcionka odnosi się do fizycznych „stempli“ z literami, których używało się przy składzie i zecerstwie tradycyjnym.


Formatowanie tekstu

Czynność polegająca na przekształcaniu wyglądu dokumentu tekstowego m.in. poprzez zmianę wielkości i rodzaju czcionki, ustalenie interlinii, zmianie kolorów czy wyrównanie tekstu.


Forum dyskusyjne

Forma grupy dyskusyjnej umożliwiająca wymianę informacji, poglądów i opinii pomiędzy użytkownikami forum. Niegdyś bardzo popularne, dziś tracące na znaczeniu na rzecz portali społecznościowych. Prowadzone są przy dużych serwisach internetowych, portalach lub niezależnie od nich, zrzeszając osoby podzielające wspólne zainteresowania


FPC (Full Page Color)

Całostronicowa, kolorowa reklama prasowa.


Freeboard

Rodzaj reklamy w postaci tablicy wolnostojącej.


Freelancer (wolny strzelec)

Profesjonalista realizujący zamówienia „na zlecenie”, współpracujący z wieloma zleceniodawcami. Często, choć nie zawsze, nie prowadzi działalności gospodarczej. Freelancerem może być np. fotograf, grafik, dziennikarz, programista, itp.


Frontlight, frontlit

Nośnik reklamy z zadrukiem na tkaninie PCV, którego powierzchnia ekspozycyjna jest oświetlona własnym, zewnętrznym źródłem światła z przodu.


FTP (File Transfer Protocol)

Protokół typu klient-serwer, pozwalający na wymianę plików z serwerem poprzez sieć TCP/IP. Wykorzystywany np. do przesyłania plików stron internetowych na serwer.


Full Service

Termin oznacza pełną obsługę i zazwyczaj jest stosowany w opisie agencji reklamowych, które są w stanie zaoferować klientowi pełen zakres usług reklamowo-marketingowych, w których skład wchodzi najczęściej: planowanie strategiczne, kreacja, produkcja reklam, planowanie zakupu mediów.


Jeśli uważasz, że nasz słownik pojęć marketingowych powinien zostać uzupełniony o dodatkowe pojęcia lub wymienione powyżej wymagają uściślenia – poinformuj nas o tym, a uzupełnimy braki.

Udostępnij artykuł

1 komentarz

Dodaj swoją odpowiedź w tym temacie

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *