Po co mojej firmie logo?
Logo to obok nazwy firmy podstawowe narzędzie jej promocji. Dobre logo pozwala wyróżnić się z tłumu konkurentów i zagościć w umysłach odbiorców. Niestety pomimo tego faktu wciąż wielu przedsiębiorców w Polsce przykłada niewielką wagę do systemu identyfikacji wizualnej swojej firmy.

Co to jest logo?
Logo to forma graficzna będąca interpretacją brzmienia nazwy i jednoznacznie identyfikująca daną markę, firmę, organizację, produkt lub usługę, a także dowolny inny rodzaj aktywnośći gospodarczej i społecznej. Odpowiednio dobrane oraz przedstawione kolory i kształty mają za zadanie poinformować odbiorcę o rodzaju prowadzonej działalności oraz odróżnić firmę od jej konkurentów. Logo często wyraża charakter i filozofię firmy, będąc symbolem jej osobowości.
Po co mi logo?
Logo jest najtańszym i najbardziej elastycznym narzędziem promocyjnym firmy. To najłatwiejszy sposób na odróżnienie się od konkurentów i podniesienie wartości firmy w świadomości konsumentów. Logo towarzyszy firmie wszędzie tam, gdzie się pojawia i prowadzi swoją działalność. Pojawia się na materiałach reklamowych, dokumentach, stronie internetowej, pojazdach firmowych, a czasem także na jej produktach.
Logo często jest pierwszym elementem z jakim zetknie się klient w kontakcie z naszą firmą. Jeśli chcemy być postrzegani jako rzetelna i godna zaufania firma, powinniśmy zadbać aby pierwsze wrażenie było jak najlepsze.
Obraz czy nazwa?
Logo może składać się zarówno z samego znaku graficznego (sygnet), nazwy (logotyp), jak i obu równocześnie. Trudno jednak stwierdzić, które rozwiązanie jest lepsze. Każde posiada bowiem swoje plusy i minusy.
Znak graficzny może świetnie sprawdzić się w przypadku firm działających na rynku międzynarodowym. W większości przypadków będzie doskonale funkcjonował bez względu na rodzaj języka, jakim posługują się odbiorcy. Aby jednak uczynić go rozpoznawalnym, konieczne będzie poniesienie kosztów jego promocji. Warto również pamiętać, że znak graficzny nie zawsze będzie zrozumiany, lub zrozumiany poprawnie. Może się również zdarzyć, że w danym kręgu kulturowym, może budzić negatywne skojarzenia lub będzie wymagał dodatkowego tłumaczenia przekazu.
Logo składające się z samej nazwy poprzez jej bezpośrednią prezentację, zwiększa szansę na jej zapamiętanie. Oczywiście pod warunkiem, że nazwa jest stosunkowo krótka i łatwa do zapamiętania. Jeśli tak nie jest, możemy wykorzystać nazwę skróconą, lub akronim.
Czy warto płacić za logo?
Koszt zaprojektowania logo dla firmy zaczyna się w okolicach 500 zł netto i może sięgać nawet kilkunastu tysięcy złotych. Czy w przypadku małej firmy warto inwestować takie kwoty w profesjonalne logo? Firmy, które dokonały takiej inwestycji cieszą się większym zaufaniem klientów, którzy oceniają ofertę takiej firmy wyżej, pomimo tego, że nic o niej nie wiedzą. W większości są to małe firmy, które nie dysponują zbyt dużym budżetem.
Logo wpływa na to, jak widzą nas klienci, pracownicy, dostawcy i kontrahenci. Każda szanująca się firma, która chce osiągnąć wysoką pozycje na rynku, bezwzględnie potrzebuje profesjonalnego wizerunku.
Dobre logo – czyli jakie?
Dobre logo powinno być przede wszystkim uniwersalne i ponadczasowe. W tym przypadku nie warto podążać za aktualnymi trendami, które stosunkowo szybko się zmieniają. Logo powinno być również unikalne i zdecydowanie różniące się od znaków innych firm, zwłaszcza z naszej branży. Im mniej skomplikowane będzie logo, tym łatwiejsze będzie do zapamiętania, a co za tym idzie, koszty poniesione na jego promocję będą zdecydowanie niższe.
Logo kreuje wizerunek firmy, dlatego musi odpowiadać charakterowi jej działalności. Innego znaku użyjemy dla kancelarii adwokackiej, a innego dla sklepu z zabawkami. Warto również podkreślić najważniejsze cechy naszej firmy np. młoda i dynamicznie rozwijająca się, firma z wieloletnią tradycją, itp.
Czego unikać w projektowaniu logo?
-plagiatu – czyli kopiowania innych znaków,
-podążania za trendami i wzorowania się na innych,
-nieskalowalnego znaku – gdy logo dobrze wygląda na monitorze, a fatalnie w mniejszym lub większym formacie na wydruku,
-tanich, prowizorycznych projektów,
-kupowania projektów logo w bankach zdjęć,
-projektów, które mogą budzić negatywne skojarzenia,
-chaotycznych i zbyt szczegółowych,
-zbyt wielu kolorów,
-używania obrazów rastrowych,
Promowanie swojego logo
Logo to znak rozpoznawczy każdej firmy, który (jeśli jest dobrze zaprojektowany) szybko zapada w pamięć. Jeśli mamy już gotowe logo, powinniśmy je umieścić na wszystkich materiałach reklamowych, reklamach, wizytówkach, papierze firmowym, produktach, budynkach i pojazdach, znakach informacyjnych, stronie internetowej oraz w samej siedzibie i punkcie sprzedaży. Warto zadbać o to aby nasze logo pojawiało się jak najczęściej, na możliwie wielu nośnikach. Wielokrotne powtórzenie znaku graficznego sprzyja jego utrwaleniu w świadomości odbiorcy.
Podsumowanie
Czy warto inwestować w logo? Zdecydowanie tak. Dzięki niemu wyróżnisz się z tłumu, wykreujesz profesjonalny i godny zaufania wizerunek swojej firmy oraz podniesiesz jej wartość w świadomości konsumentów.
Dodaj swoją odpowiedź w tym temacie