Każda firma, która wchodzi na rynek musi dokładnie wiedzieć jak chce być postrzegana przez odbiorców i jaki chce kreować wizerunek. Tylko jak sprawić aby spośród ogromnej liczby konkurentów, klient wybrał akurat naszą firmę? Odpowiedzią na to pytanie jest skutecznie zaprojektowana identyfikacja wizualna.


Czym jest identyfikacja wizualna?

Identyfikacja wizualna (corporate identity, visual identity) to system symboli i zachowań stosowanych w firmie w celu wykreowania określonego wizerunku i wyróżnienia się spośród konkurencji. To wszystko to, co pozwala odróżnić jedną firmę od innej. Identyfikacja wizualna komunikuje odbiorcom jak nasza firma wygląda, czym się zajmuje i co oferuje. Poprawna identyfikacja wizualna podnosi prestiż firmy w oczach klientów, dostawców, konkurentów i lokalnej społeczności. Dobrze zaprojektowana podnosi efektywność działań marketingowych i zwiększa świadomość marki.


Z czego składa się identyfikacja wizualna?

Identyfikacja wizualna prezentuje markę za pomocą różnych form komunikacji, m.in.:

  • logo,
  • kolorystyka
  • krój pisma,
  • wygląd budynków i wystrój wnętrz,
  • wygląd produktów i opakowań,
  • szata graficzna materiałów reklamowych (wizytówki, ulotki, broszury, katalogi),
  • strona internetowa,
  • druki firmowe (koperty, papier firmowy, teczki),
  • środki transportu (kolorystyka i oklejenie samochodów),
  • wystrój stoisk targowych
  • identyfikatory pracowników,
  • ubiór pracowników.

Komu to potrzebne?

Wielu przedsiębiorców jest przekonanych, że wygląd i wizerunek marki nie ma znaczenia. Uważają, że jedynym warunkiem sukcesu jest cena, która napędza sprzedaż. Nie widzą sensu w inwestowaniu w zmiany, ponieważ nie wiedzą w jaki sposób może się to zwrócić. Co może dać zmiana kolorów firmowych, nowe logo czy wizytówki? Niestety nie ma na to odpowiedzi, ponieważ nie można tego w żaden sposób zmierzyć.

Identyfikacja wizualna pozwala jednak skutecznie zaistnieć na rynku i w świadomości odbiorców. To inwestycja długofalowa, która jest wyrazem dojrzałości marki i kolejnym etapem jej rozwoju. Odpowiednio dopracowane, spójne i konsekwentnie stosowane elementy graficzne stworzą wizerunek profesjonalnej, wiarygodnej i godnej zaufania firmy.


Identyfikacja wizualna dla małej firmy

Małe i mikro firmy o krótkim stażu, zazwyczaj unikają wszelkich wydatków, prócz tych, które są niezbędne do ich funkcjonowania. System identyfikacji może być jednak budowany etapami. Jego najważniejszym elementem jest logo, bez którego nie może się obejść żadna firma. Oprócz tego opracowanie kolorystyki firmy oraz wizytówek, powinno na początek wystarczyć. Kolejne elementy mogą być wdrażane stopniowo w przyszłości.


Jaka powinna być dobra identyfikacja wizualna?

Przede wszystkim identyfikacja wizualna musi być dostosowana do strategii biznesowej firmy. Jeśli aspiruje ona do zajęcia silnej pozycji na rynku, musi zbudować wizerunek, który ją wyróżni. Wysoka świadomość marki to dobra reputacja, więcej klientów, wzrost sprzedaży i większe zyski. Jeśli wizerunek będzie mało wyrazisty, nie będzie on wspierał działań firmy. Co więcej, może hamować jej rozwój.

Skuteczna identyfikacja wizualna powinna:

  • być niepowtarzalna i czytelna,
  • musi wyróżniać firmę na tle konkurencji,
  • budzić pozytywne emocje aby firma była dobrze kojarzona,
  • oddawać charakter prowadzonej działalności, dopasowana do branży,
  • być charakterystyczna i łatwa do zapamiętania,
  • wyglądać profesjonalnie, elegancko i estetycznie,
  • prezentować się spójnie aby firma była postrzegana jako wiarygodna i stabilna.

Jak stworzyć identyfikację wizualną?

Aby identyfikacja wizualna została stworzona poprawnie i działała na korzyść firmy, powinna zostać stworzona przez profesjonalistów, doświadczonych zarówno w dziedzinie grafiki, jak i marketingu oraz reklamy. Powierzenie wykreowania wizerunku firmy niedoświadczonemu grafikowi może przynieść skutek przeciwny do zamierzonego.


Księga identyfikacji wizualnej

Aby zebrać wszystkie zasady identyfikacji wizualnej, tworzy się tzw. księgę identyfikacji wizualnej, zarówno w wersji tradycyjnej jak i elektronicznej. Zazwyczaj zawiera również zasady zastosowania logo w różnych miejscach i technologiach, a także błędne i niedopuszczalne zastosowania znaku oraz innych elementów.

Zasady zebrane i opisane w księdze identyfikacji firmy, mają na celu ujednolicenie wizerunku oraz utrwalenie pozytywnych wyobrażeń o firmie w opinii klientów, pracowników i na całym obszarze jej działalności.


Podsumowanie

Inwestycja w system identyfikacji wizualnej firmy to w dzisiejszych czasach konieczność. Ogromna i silna konkurencja pozostawia firmie wchodzącej na rynek tylko jedno wyjście. Wyróżnić się albo zginąć. Oprócz dobrego produktu warto mieć również odpowiednie opakowanie, które przekona klienta, że warto zainteresować się Twoją ofertą.

Opublikowany przez Daniel Nowak

Jestem pok pok

Przyłącz się do konwersacji

2 komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  1. Bardzo fajny projekt, idealnie wpasowuje się w tematykę 🙂 Wbrew pozorom identyfikacja wizualna może czasem odgrywać nawet kluczową rolę w promocji danego produktu. Powstały jeszcze jakieś materiały z tą grafiką, czy tylko plakaty?