Daniel Nowak - GreenCitrin

Daniel Nowak

Autor tekstu

Słownik pojęć marketingowych – litera D

Czy wiesz co oznaczają skróty DTP i DPI? Czym zajmuje się dom mediowy i na czym polega demarketing? W tym wpisie wyjaśniamy najpopularniejsze marketingowe i reklamowe pojęcia na literę „D”.

Słownik pojęć marketingowych i reklamowych - D


Na skróty


Date base (ang. baza danych)

Zbiór informacji np. o klientach, produktach i transakcjach firmy.


Deadline

(ang. linia śmierci) ostateczny termin np. dostarczenia materiałów potrzebnych do artykułu, projektu, materiału, kampanii reklamowej, itp.


Debrief agencji

Odpowiedź agencji reklamowej na brief marketingowy przesłany przez klienta. Zawiera wycenę/zarys budżetu planowanej kampanii lub projektu.


Demarketing

Marketing negatywny, skierowany przeciwko określonej marce lub produktom. Może być sposobem na wycofanie produktu z rynku i polega na czasowym lub trwałym zniechęcaniu do zakupu, wszystkich lub wybranych grup klientów.


Design

Termin design i designer występuje w Polsce przede wszystkim w węższym znaczeniu, w odniesieniu do projektowania graficznego. Słowo pojawia się także w nazwach firm związanych z promocją wzornictwa, sztuki użytkowej lub szeroko pojętym projektowaniem.


Digitalizacja (ucyfrowienie)

Proces przetwarzania zasobu analogowego na cyfrowy. Seria czynności, których końcowym efektem jest cyfrowa kopia.


Direct Mail

Forma reklamy, która bezpośrednio dociera do odbiorcy za pośrednictwem poczty email.


Direct marketing (marketing bezpośredni)

Działania, które mają na celu bezpośrednią sprzedaż produktów lub usług.


Display

Jest to forma reklamy graficznej wyświetlanej na stronie internetowej lub po prostu baner. Stosowany zarówno w kampaniach sprzedażowych, jak i wizerunkowych.


Długi ogon

Jest to teoria, wg której duża ilość mniej popularnych produktów przynosi większe zyski niż bestsellery. Koncepcja została przeniesiona na grunt pozycjonowania oraz reklamy SEM i mówi o tym, że popularne słowa kluczowe przynoszą mniejsze korzyści niż wiele niszowych i rzadziej występujących fraz. Pozycjonowanie w oparciu o strategię długiego ogona jest tańsze i przynosi lepsze efekty.


Dom mediowy

Rodzaj agencji reklamowej, która specjalizuje się w zakupie czasu antenowego w telewizji, radiu oraz powierzchni reklamowej w prasie. Firma pośrednicząca w sprzedaży reklam.


Domena internetowa

W uproszczeniu domena jest adresem strony internetowej np. greencitrin.pl, google.com. Rozszerzenia domen posiadają swoje znaczenie: com – strony komercyjne, .gov – rządowe, .edu – edukacyjne, itd.


DPI

Skrót od angielskich słów Dot Per Inch, czyli liczba plamek przypadająca na jeden cal. Jest to jednostka stosowana do określenia rozdzielczości m.in. drukarek i ploterów, która określa stopień oddawania szczegółów obrazu. Im wyższa wartość DPI, tym jakość i ostrość zdjęcia będzie wyższa.


Druk cyfrowy

Druk realizowany bezpośrednio z komputera za pomocą cyfrowych maszyn drukarskich. W druku cyfrowym istnieje możliwość zmiany dowolnego elementu dla każdej kolejnej kopii (np. personalizacja). Druk cyfrowy stosuje się przy niższych nakładach, gdy druk offsetowy byłby nieopłacalny. Jakość druku cyfrowego i offsetowego jest zbliżona.


Druk offsetowy

Technika druku płaskiego, w której obraz przenoszony jest z matrycy na podłoże, najczęściej papier. Druk offsetowy charakteryzuje się bardzo niskimi kosztami jednostkowymi, choć same koszty uruchomienia produkcji są wysokie. Z tego powodu druk offsetowy wykorzystuje się jedynie przy wysokich nakładach. Offset jest obecnie jedną z najczęściej stosowanych technik druku.


DTP

Skrót od angielskich słów Desktop Publishing, który oznacza w skrócie komputerowe przygotowanie do druku, stosowane głównie przy składzie książek i czasopism. Dokonuje się jej przy użyciu specjalistycznego oprogramowania.


Dywersyfikacja

Różnicowanie asortymentu produktów lub usług w celu ograniczenia ryzyka, zmniejszenia prawdopodobieństwa straty i zwiększenia szansy na większy zysk. Dywersyfikacja może dotyczyć produktów, usług, technologii, dostawców, klientów, inwestycji, itd.


Jeśli uważasz, że nasz słownik pojęć marketingowych powinien zostać uzupełniony o dodatkowe pojęcia lub wymienione powyżej wymagają uściślenia – poinformuj nas o tym, a uzupełnimy braki.

Udostępnij artykuł

Skomentuj wpis jako pierwszy!

Dodaj swoją odpowiedź w tym temacie

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *