Pierwsza część słownika pojęć i terminów z zakresu szeroko pojętej reklamy i marketingu. W tym wpisie wyjaśniamy branżowe pojęcia i niezrozumiałe skróty na literę „A”. Nie są to oczywiście wszystkie pojęcia na literę A z tej dziedziny, ale wybraliśmy te, na które najczęściej możecie trafić w kontaktach z agencją. Dla ułatwienia, wszystkie pojęcia uszeregowane zostały w porządku alfabetycznym.

Na skróty


ABC

Metoda marketingowa polegająca na:

  • A (attention) – przyciągnięciu uwagi klienta,
  • B (benefit) – przedstawieniu korzyści wynikających z posiadania prezentowanego produktu lub usługi,
  • C (close) – możliwe szybkiego zamknięcia sprzedaży (sfinalizowania transakcji).

AdSense

Serwis reklamowy firmy Google, który wyświetla na stronach internetowych reklamy tekstowe, bannery graficzne oraz reklamy wideo. Są to reklamy zamieszczane przez reklamodawców w usłudze Google AdWords.


AdWords

System reklamowy wyświetlający linki sponsorowane w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google oraz na stronach współpracujących w ramach programu Google AdSense. Główną zaletą usługi AdWords jest możliwość dokładnego określenia zasięgu kampanii (miasto, region, kraj, świat) i harmonogramu wyświetlania reklam. Koszty są określane przez reklamodawcę w zależności od jego potrzeb i możliwości finansowych (w rzeczywistości reklamowanie produktów i usług z najbardziej konkurencyjnych branż jest znacznie droższe niż w przypadku tych mniej popularnych).


Agencja interaktywna

Agencja zajmująca się kreowaniem wizerunku i wszelkimi formami promocji w Internecie. Zakres usług zależy od konkretnej agencji interaktywnej ale zazwyczaj obejmuje: tworzenie oraz pozycjonowanie stron i sklepów internetowych, obsługę kampanii reklamowych w Internecie oraz hosting.


Agencja PR (Public Relations)

Firma zajmująca się kreowaniem wizerunku swoich klientów. Do zadań agencji PR należy:

  • kształtowanie wizerunku firmy lub osoby i wytworzenie do niej zaufana w świadomości odbiorcy,
  • przekazywanie informacji do otoczenia na temat firmy, jej produktów lub usług z wykorzystaniem liderów opinii lub przy użyciu mediów,
  • dbanie o sprawną, planową i efektywną komunikację wewnątrz firmy,
  • monitoring mediów,
  • przygotowanie i zarządzanie w sytuacji kryzysowej.

Agencja reklamowa

Firma usługowa zajmująca się doradztwem oraz organizacją przekazu reklamowego, identyfikacją wizualną, pomocą w budowaniu marki i koordynacją działań promocyjnych (kampanii reklamowych). Agencje reklamowe zajmują się pełną obsługą graficzną zleceń i dbają o spójny przekaz marketingowy. Przy realizacji poszczególnych celów określonych w ramach kampanii, często korzystają z usług podwykonawców (np. przy tworzeniu stron internetowych czy druku).


Agencja reklamowa typu full service (lub 360°)

Jak sama nazwa wskazuje, agencja full service posiada o wiele szerszy wachlarz usług niż agencje reklamowe czy interaktywne. Realizuje ona projekty z zakresu ATL, BTL, interaktywne oraz kompleksowe kampanie 360°. W swojej ofercie często posiada również niereklamowe działania jak np. PR, poligrafię lub studio produkcyjne.


AIDA

Akronim opisujący jeden z modeli działania reklamy, oparty na czterech krokach:

  • A – attention (uwaga) – zwrócenie uwagi czytelnika, zwykle przez interesujący nagłówek lub intrygujące zdjęcie,
  • I – interest (zainteresowanie) – wzbudzenie zainteresowania, najczęściej pierwszym akapitem,
  • D – desire (pożądanie / pragnienie) – wzbudzenie chęci posiadania przedmiotu reklamy poprzez wyliczenie korzyści i opinii zadowolonych klientów,
  • A – action (akcja – działanie) – wezwanie do działania (np. zakupu) przez podanie jasnych instrukcji, co należy teraz zrobić (np. zadzwoń, zarejestruj się, zamów już teraz, itd.).

Niektórzy marketerzy dodają jeszcze jedną literę: L – Loyalty (Lojalność) lub S – Satisfaction (satysfakcja) — zadowolenie klienta zwiększa szanse na to, że ponownie wybierze ten sam produkt i poleci go innym.


Ambient marketing

Wszelkie nowe i niekonwencjonalne działania marketingowe, czerpiące z humoru, zaskoczenia i szoku. Są to najczęściej jednorazowe realizacje, łączące dziedziny ATL i BTL. Niestandardowe i absolutnie innowacyjne wykorzystanie przeróżnych nośników reklamowych oraz bezpośrednia interakcja z otoczeniem to charakterystyczne cechy tej formy reklamy. Ambient marketing często spotyka się z niezrozumieniem i wywołuje liczne kontrowersje. Właściwie jednak wyważony i skierowany do odpowiedniej grupy odbiorców, stanowi jedno z najskuteczniejszych obecnie działań reklamowych. Trzeba tylko pamiętać, że nawet najlepszy pomysł, powielony przez inną firmę nie będzie już szokujący, a zatem nie spełni roli ambientu.


Aroma Marketing (marketing zapachowy)

Nowoczesne narzędzie marketingu sensorycznego, które wykorzystuje zmysł powonienia do wywołania konkretnych reakcji emocjonalnych i wpływania na decyzje konsumentów. Celem Aroma Marketingu jest dbanie o dobry nastrój klienta i miłe skojarzenia z miejscem sprzedaży. Zapach bowiem niepostrzeżenie wpływa na nasze emocje i wzmacnia oddziaływanie innych środków reklamy. Aroma marketing skutecznie zwiększa sprzedaż np. świeżych produktów spożywczych i kosmetyków.


Artykuł sponsorowany (Advertorial)

Tekst reklamowy (zazwyczaj z dodatkową grafiką) zamieszczony w serwisie internetowym, gazecie lub czasopiśmie. Wygląda jak normalny tekst redakcyjny, ale w sposób mniej lub bardziej subtelny, promuje konkretny produkt i firmę. Ta popularna choć niestandardowa forma promocji pozwala na szczegółowe zaprezentowanie produktów i usług. Dodatkowo, publikując tekst o charakterze eksperckim mamy szansę na zbudowanie wiarygodności naszej marki. Artykuł sponsorowany może zostać napisany przez agencję reklamową, niezależnego copywritera lub osobę z redakcji danego pisma czy serwisu.


ATL – Above The Line

Ogół standardowych działań marketingowych prowadzonych w tradycyjnych i ogólnodostępnych mediach, takich jak: telewizja, radio, prasa, plakaty, reklama zewnętrzna (outdoor) itp.


Audyt strony internetowej

Ocena użyteczności serwisu www, jego dostępności i poprawności działania. Celem audytu jest wykrycie wszelkich błędów w działaniu strony, trudności na jakie mogą natrafić odwiedzający oraz zaproponowanie korzystniejszych i skuteczniejszych rozwiązań. Podsumowaniem audytu jest raport zawierający ocenę wszystkich badanych elementów oraz, w przypadku wykrycia nieprawidłowości, zalecenia co do sposobu ich poprawienia.


Jeśli uważasz, że w słowniku brakuje jakiegoś terminu lub wymienione powyżej wymagają uściślenia – poinformuj nas o tym, a uzupełnimy braki.

Opublikowany przez Daniel Nowak

Jestem pok pok

Przyłącz się do konwersacji

1 komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

vulkan vegas, vulkan casino, vulkan vegas casino, vulkan vegas login, vulkan vegas deutschland, vulkan vegas bonus code, vulkan vegas promo code, vulkan vegas österreich, vulkan vegas erfahrung, vulkan vegas bonus code 50 freispiele, 1win, 1 win, 1win az, 1win giriş, 1win aviator, 1 win az, 1win azerbaycan, 1win yukle, pin up, pinup, pin up casino, pin-up, pinup az, pin-up casino giriş, pin-up casino, pin-up kazino, pin up azerbaycan, pin up az, mostbet, mostbet uz, mostbet skachat, mostbet apk, mostbet uz kirish, mostbet online, mostbet casino, mostbet o'ynash, mostbet uz online, most bet, mostbet, mostbet az, mostbet giriş, mostbet yukle, mostbet indir, mostbet aviator, mostbet casino, mostbet azerbaycan, mostbet yükle, mostbet qeydiyyat