Czy wiesz oznaczają skróty CPC, CTR i CPM? Kim jest copyriter i na czym polega co-branding? W tym wpisie wyjaśniamy najpopularniejsze marketingowe i reklamowe pojęcia na literę „C”.


Na skróty


C2C (Consumer-to-consumer)

Relacje handlowe zachodzące pomiędzy osobami nie będącymi podmiotami gospodarczymi (np. aukcje internetowe).


Capping

Capping to ograniczenie ilości odsłon reklamy przypadających na jednego użytkownika. Np. capping = 2, oznacza, że dany każdy użytkownik zobaczy reklamę maksymalnie 2 razy.


Case study (ang. studium przypadku)

Analiza i szczegółowy opis pojedynczego przypadku (np. kampanii reklamowej), mające na celu wyciągnięcie wniosków z przebiegu i rezultatów działań, które warto skopiować lub, których warto unikać.


Charakter marki (ang. brand charakter)

Charakterystyczny i niepowtarzalny wizerunek marki, który odróżnia ją od innych i decyduje o jej atrakcyjności dla konsumentów.


Chiński mur

Jest to metoda stosowana przez agencję w przypadku równoczesnej współpracy z dwiema firmami, które są dla siebie konkurencją. Agencja deleguje do obsługi każdej firmy osobne zespoły pracowników i zapewnia całkowitą poufność. Odbywa się to za wiedzą i zgodą wszystkich zaangażowanych stron.


CI (Corporate Identity)

Tożsamość firmowa, charakterystyczny dla danej organizacji lub firmy zestaw środków graficznych, dźwiękowych, procedur i zachowań, który ma na celu wyróżnić organizację w otoczeniu (odróżnić od konkurentów).


Ciasteczka (ang. cookies)

Niewielkie informacje tekstowe, wysyłane przez serwer WWW i zapisywane w pliku tekstowym na dysku twardym użytkownika. Ciasteczka są wykorzystywane w przypadku liczników odwiedzin, ankiet, sklepów internetowych, serwisów wymagających logowania oraz w celu wyświetlania odpowiednich reklam.


Cityboard

Wielkoformatowy , oświetlony nośnik reklamy zewnętrznej, umieszczonej przy drogach o dużym natężeniu ruchu.


Citylight (Citilight)

Rodzaj reklamy outdoorowej i ulicznej. Jest to podświetlana tablica reklamowa umieszczana w najbardziej ruchliwych miejscach w mieście. Zazwyczaj montowana na wiatach przystankowych, ścianach budynków i przejść podziemnych. Występuje również w wersjach wolno stojących (np. w centrach handlowych i na parkingach)


Clipping

Metoda pomiaru efektywności działań public relations, polegająca na analizie wszelkich informacji i komunikatów, jakie pojawiają się w mediach na temat danego podmiotu. Realizowana za pośrednictwem tzw. monitoringu mediów.


CMYK

Zestaw czterech podstawowych kolorów farb drukarskich stosowanych w druku oraz jedna z przestrzeni barw w grafice komputerowej. Skrót CMYK pochodzi od angielskich nazw kolorów Cyan (szaroniebieski), Magenta (karmazyn), Yellow (żółty), Black (czarny).


CO-Branding

Współpraca marek, polegająca na wspólnych działaniach kilku firm w zakresie promocji, pozyskiwania klientów lub innych wspólnych działań, przynoszących korzyści każdej ze stron.


Commercial

Spot reklamowy w radiu, telewizji lub kinie.


Copywriter

Autor tekstów i sloganów reklamowych. Copywriter pisze teksty do reklamy prasowej i materiałów promocyjnych, tworzy scenariusze reklam telewizyjnych i radiowych. Copywriter z reguły uczestniczy w całym procesie kreacji.


Copywriting

Polega na tworzeniu treści o charakterze promocyjnym (artykułów, sloganów reklamowych), których celem jest nakłonienie czytelnika do wykonania konkretnej akcji np. dokonania zakupu, skorzystania z promocji, założenie konta itp.


CPA (ang. cost per action)

Koszt pozyskania jednej, określonej akcji (np. kliknięcie, rejestracja, zakup, podanie adresu email) wywołanej emisją reklamy. CPA to stosunek liczby akcji do kosztów całej kampanii.


CPC (ang. cost per click)

Koszt pozyskania jednego kliknięcia w reklamę, obliczany jako stosunek liczby kliknięć w reklamę do kosztów całej kampanii.


CPM (ang. cost per mille)

Model rozliczeń, koszt jednorazowego dotarcia z przekazem reklamowym do 1000 użytkowników (np. 1000 wyświetleń reklamy na stronie internetowej, lub wysłanie maili do 1000 odbiorców).


CPP (ang. cost per point, 'koszt na punkt’)

Koszt jednorazowego dotarcia reklamy do 1 proc. odbiorców z grupy docelowej.


CR (Conversion Rate)

Współczynnik konwersji określający stosunek użytkowników, którzy wykonali oczekiwaną od nich akcję (dokonali zakupu, zapisali się na newsletter itp.) do wszystkich użytkowników, którzy zobaczyli daną reklamę.


Creative Brief

Zobacz brief kreatywny


CRM (Customer Relationship Management)

Aplikacja lub system oparty o mechanizmy bazodanowe, pozwalający na zarządzanie relacjami pomiędzy firmą, a jej klientami.


Cross-selling

Technika handlowa polegająca na sprzedaży komplementarnych (uzupełniających) produktów lub usług. Ma na celu przywiązanie klienta do firmy, zwiększenie dochodów i ograniczenie kosztów pozyskania nowego klienta.


Crowdfunding

Crowdfunding oznacza finansowanie inwestycji, przedsięwzięć przez tłum, za pośrednictwem platform crowdfundingowych. W zamian za wpłatę mikroinwestorzy dostają zazwyczaj produkt finalny, lub możliwość wpływania na projekt.


CSR (Corporate Social Responsibility)

Skrót oznaczający społeczną odpowiedzialność biznesu. Zapoczątkowana w XIX wieku koncepcja, według której przedsiębiorstwa przy planowaniu strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska.


CTR (ang. click through ratio)

Współczynnik klikalności, który określa ilu odbiorców kliknęło w reklamę internetową po jej obejrzeniu. Procentowy wskaźnik skuteczności reklamy internetowej.


CXM (Customer Experience Management)

Podejście, według którego najważniejszym elementem działań marketingowych jest indywidualne doświadczenie klienta/użytkownika. Oznacza to, że na usprawnianie kontaktów z klientem kładziony jest największy nacisk.


Cykl życia produktu

Pojęcie z teorii marketingu oznaczające okres, w którym produkt jest obecny na rynku. Klasyczny cykl życia produktu na rynku składa się z: wprowadzenia produktu na rynek, wzrostu sprzedaży, dojrzałości rynkowej (osiągnięcie pełnego rozwoju), spadku oraz wycofaniu przestarzałego produktu.


Czarny PR

Czarny PR to po prostu propaganda i wszystkie nieetyczne działania, które mają na celu dezinformację otoczenia, wprowadzenie w błąd i nieuczciwe przedstawianie faktów.


Częstotliwość (ang. frequency)

Średnia ilość kontaktów odbiorcy z daną reklamą, z którą zetknął się w danym okresie.


Jeśli uważasz, że nasz słownik pojęć marketingowych powinien zostać uzupełniony o dodatkowe pojęcia lub wymienione powyżej wymagają uściślenia – poinformuj nas o tym, a uzupełnimy braki.

Opublikowany przez Daniel Nowak

Jestem pok pok

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *