Plakaty, banery i billboardy otaczają nas ze wszystkich stron. Krzykliwe reklamy niemal na każdym kroku zachęcają do zakupu. Czy pomimo takiego natłoku reklam, plakaty reklamowe to nadal skuteczny sposób na promocję firmy?


Czym są plakaty reklamowe?

Plakaty reklamowe to jedna z najpopularniejszych form reklamy wizualnej. Zapewniają szybkie, efektywne i stosunkowo tanie dotarcie do szerokiego grona potencjalnych klientów. Jest to więc doskonały sposób na poinformowanie odbiorców o otwarciu nowej firmy, prowadzonych akcjach, promocjach i nowych produktach. Zadaniem plakatu jest również wzmacnianie i utrwalanie w świadomości odbiorcy hasła lub nazwy firmy.


Plakaty outdoorowe

Plakaty outdoorowe to wszystkie plakaty zamieszczone „na zewnątrz”, w otoczeniu wysoce konkurencyjnym wizualnie (reklamy, znaki drogowe, sygnalizacja świetlna). Są to plakaty na słupach i tablicach reklamowych, na drzewach, murach, przystankach itp. Plakaty outdoorowe charakteryzują się bardzo krótkim czasem oglądania przez odbiorcę (maksymalnie 7 sekund). Są oglądane przez wszystkich i niezależnie od ich woli, dlatego prezentowane na nim treści podlegają regulacjom prawnym.


Plakaty indoorowe

Do lokalizacji indoorowych należą m.in. bary, lokale, kluby fitness, szkoły i uczelnie. Są to świetne miejsca na ekspozycję plakatu reklamowego, gdyż w większości przypadków, będą skierowane do konkretnej grupy odbiorców. Często stosowane są również w siedzibach firm, punktach obsługi klienta lub poczekalniach, czyli tam gdzie odbiorca przebywa przez jakiś czas. Na plakatach wewnętrznych możemy umieścić nieco więcej treści niż w przypadku plakatów outdoorowych.

Uwaga, wyjątkiem są tu np. plakaty w korytarzach galerii handlowych, które powinny być traktowane jak plakaty zewnętrzne, czyli muszą zawierać prosty i krótki przekaz.


Skuteczność plakatów

Skuteczność plakatów reklamowych jest dyskusyjna. Z jednej strony mają dużą siłę wyrazu, a umieszczone w uczęszczanych ciągach komunikacyjnych stanowią świetny sposób na promocję firmy lub produktu. Nie można ich przecież wyrzucić (jak ulotki), ani wyłączyć jak reklamy w telewizji czy radiu.

Z drugiej strony, każdego dnia w drodze do pracy mijamy dziesiątki, jeśli nie setki plakatów, banerów, billboardów i innych nośników reklamowych. Ile z nich pamiętaliśmy po powrocie do domu? Z reguły niewiele lub żadnego. Odpowiada za to zjawisko tzw. „ślepoty banerowej”, czyli podświadomego ignorowania reklam w naszym otoczeniu. Im większa i bardziej krzykliwa reklama, tym większa szansa, że ją zignorujemy.


Jaki powinien być skuteczny plakat?

Plakat reklamowy powinien przede wszystkim przyciągnąć uwagę odbiorcy, a następnie wzbudzić jego zainteresowanie i zachęcić do działania. Należy zwrócić szczególną uwagę na lokalizację plakatów, bowiem efektywne ich rozmieszczenie jest gwarantem skuteczności.

Kolejnym kluczem do sukcesu jest personalizacja przekazu. Reklama skierowana do wszystkich, jest tak naprawdę reklamą do nikogo. Jeśli stworzysz interesujący i ciekawy projekt, dokładnie określisz swojego docelowego odbiorcę i zachęcisz go do działania, masz szansę podnieść skuteczność kampanii nawet o kilkaset procent.


Jak patrzymy na plakat?

Plakaty skanujemy wzrokiem, w poszukiwaniu czegoś co mogłoby być dla nas interesujące. Najpierw patrzymy na środek plakatu, potem przesuwamy wzrok kolejno w lewy górny róg, prawy, a następnie lewy dolny i prawy dolny róg. Do tego ostatniego dociera najmniej spojrzeń. Nie zapominajmy, że odbiorcy obdarzą nasz plakat zaledwie krótkim spojrzeniem i to pod warunkiem, że ich uwagi nie przyciągnie inny plakat, baner, billboard lub cokolwiek innego.


Odpowiedni projekt

Aby przykuć uwagę odbiorcy należy zadbać o odpowiedni projekt. Szczegółowe zasady projektowania plakatów zostaną omówione w kolejnym artykule. Należy jednak pamiętać, że plakat reklamowy musi przede wszystkim przykuwać uwagę, wzbudzać potrzebę i pragnienie reklamowanego produktu, dawać obietnicę zaspokojenia tej potrzeby i wzywać do działania.


Nielegalne rozwieszanie plakatów

W każdym mieście spotykamy się z ogromną ilością plakatów, porozwieszanych niemal wszędzie – na słupach, płotach, przystankach, drzewach czy murach. Stąd może nasuwać się wniosek, że plakaty można rozwieszać wszędzie. Niestety tak nie jest. Za nielegalne rozwieszanie plakatów w miejscach do tego nieprzeznaczonych grożą kary pieniężne. Miejsca do tego nieprzeznaczone, to niemal wszystkie obiekty publiczne, z wyjątkiem specjalnych słupów i tablic reklamowych. Aby umieścić plakat w danym miejscu, musimy mieć na to zgodę właściciela lub administratora obiektu.


Jak mierzyć skuteczność plakatów?

W jaki sposób możemy sprawdzić skuteczność naszych plakatów? Skąd będziemy wiedzieć ile osób przyszło do nas bo widziało plakat? Aby to zrobić, możemy np.:

-zamieścić kod kuponu – oczywiście czytelny i widoczny z daleka, najlepiej krótki,
-napisać wezwanie do działania – kup, zamów, zadzwoń teraz, odwiedź nas, wyślij sms,
-dać jakąś zachętę- np. tylko w ten weekend, ostatnie 3 dni wyprzedaży, oferta ważna tylko do 20 kwietnia.

Zawsze możemy po prostu pytać swoich klientów, skąd dowiedzieli się o naszej firmie.


Warto zapamiętać

-wybierz interesujący i przyciągający uwagę projekt,
-unikaj przesytu informacji, zamieść krótki i prosty przekaz,
-zamieść wezwanie do działania,
-nie rozmieszczaj plakatów bez określenia najlepszej lokalizacji,
-umieszczaj plakaty w miejscach uczęszczanych przez Twoich potencjalnych odbiorców,
-i tylko w miejscach do tego przeznaczonych.

Opublikowany przez Daniel Nowak

Jestem pok pok

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *