Obniżki cenowe są jedną z najpopularniejszych i najprostszych metod promocji. Klienci szukający okazji, zostają zwabieni promocyjną ceną i często wydają więcej niż podczas normalnych zakupów. Dowodem na to są tłumy klientów podczas pierwszych dni wyprzedaży i popularność serwisów zakupów grupowych. Skutecznym narzędziem do wykorzystania tej formy promocji są kupony rabatowe.


Czym są kupony i kody rabatowe?

Kupony rabatowe (lub kody rabatowe) to forma promocji stosowana głównie przez sklepy internetowe. Sklep przekazuje zainteresowanym klientom specjalny kod, który należy wpisać w odpowiednim polu, podczas składania zamówienia. Kody rabatowe pozwalają klientom obniżyć cenę zakupu lub otrzymać np. darmową dostawę.

Kupony rabatowe są dystrybuowane za pośrednictwem wyspecjalizowanych serwisów, do tego przeznaczonych, poczty email lub serwisów społecznościowych. W Polsce stosuje się cztery rodzaje kodów rabatowych: procentowe obniżki ceny, rabat na konkretną kwotę, darmową dostawę lub gratis do zamówienia.

Ciekawostka

Pierwowzorem dzisiejszych, internetowych kodów rabatowych były kupony dołączane do gazet. Pierwsze kupony rabatowe pojawiły się w 1887 roku. Wykorzystał je pewien biznesmen z Atlanty, aby zachęcić klientów do kupna jego nowego napoju – Coca Coli. Przez lata kupony rabatowe zyskiwały na popularności i choć dzisiaj są już powszechnie stosowane, to w Polsce nadal są dużo mniej popularne niż np. w USA.


Korzyści dla klienta

Chyba każdy z nas lubi oszczędzać, więc korzyści z kuponów rabatowych wydają się oczywiste. Dzięki posiadaniu kodu rabatowego, możemy kupić produkty w wybranym sklepie znacznie taniej. Największe okazje cenowe pojawiają się z reguły w okresie świątecznym, gdy wszystkie sklepy mocno walczą o każdego klienta. Zaletą kodów rabatowych jest również to, że są udostępniane potencjalnym klientom zupełnie za darmo.


Korzyści dla sklepu

Najważniejszą korzyścią dla sklepów internetowych jest możliwość dotarcia do szerokiego grona potencjalnych klientów. Udostępnienie kodów rabatowych pozwala również sprzedawać więcej poza szczytem sezonu. Kupony rabatowe są jedną z najbardziej lubianych przez klientów form reklamy, dlatego są tak często stosowane.


Skuteczność kodów rabatowych

Statystycznie konsumenci wykorzystują zaledwie około 1% wszystkich bonów jakie dostają. Można więc sądzić, że pozostałe 99% bonów nie przynosi sklepom żadnych korzyści. Badania pokazują jednak, że niewykorzystane bony również przynoszą firmom korzyści finansowe, co ciekawe, nawet większe niż te zrealizowane. Kupony rabatowe wzbudzają bowiem poczucie wdzięczności i lojalności u dotychczasowych klientów, ponieważ pokazują, że firma ich docenia. Poza tym dystrybucja bonów powoduje wzrost świadomości marki sklepu i wpływa pozytywnie na jej wizerunek.


Zalety kuponów rabatowych

Kody rabatowe pozwalają na:
-dotarcie do nowych klientów,
-nakłonienie dotychczasowych klientów do powrotu do sklepu i dokonania kolejnych zakupów,
-zwiększenie wartości zamówienia,
-opróżnienie magazynów z poprzednich, niesprzedanych kolekcji,
-zwiększenie sprzedaży poza sezonem.


Wady kuponów rabatowych

Kanibalizacja marży
Zniżki i promocje zwiększają wzrost sprzedaży, ale jednocześnie zmniejszają marżę i jednostkowy zysk ze sprzedaży. Jeśli spadek marży nie będzie szedł w parze z większymi przychodami to zanotujemy spadek zysku. Czyli pomimo większej sprzedaży, zarobimy mniej. Musimy pamiętać, że przecenione produkty, również muszą być promowane, a to oznacza dodatkowe koszty, które pomniejszają nasz zysk.

O ile nie zależy nam na pozbyciu się zalegającego towaru, promocje zniżkowe powinniśmy stosować jedynie w przypadku produktów, których marża jest odpowiednio wysoka.

Pasożytnictwo kodów rabatowych
Kody rabatowe mogą również wiązać się z ryzykiem kanibalizacji. Oznacza to, że z kuponów rabatowych mogą skorzystać klienci, którzy byli zdecydowani na zakup, również bez zniżki.


Jak prowadzić dystrybucję kodów?

Samodzielna dystrybucja
Dystrybucję kodów rabatowych możemy zorganizować we własnym zakresie, np. na przygotowanej podstronie sklepu, fanpage’u na Facebooku lub skorzystać z serwisów zewnętrznych. Możemy również rozesłać je do naszej bazy mailingowej lub dołączać do paczki z zamówieniem, zachęcając w ten sposób do kolejnych zakupów. Ta metoda sprawdzi się, gdy chcemy zachęcić do zakupów dotychczasowych klientów, subskrybentów lub fanów na Facebooku.

Serwisy zewnętrzne
Jeśli chcemy dotrzeć do nowych klientów, warto skorzystać z usług serwisów zewnętrznych, które zajmą się dystrybucją naszych kodów. Taka forma promocji wiąże się jednak z dodatkowymi kosztami. O ile samo wystawienie oferty jest zazwyczaj bezpłatne, to serwis może pobierać opłatę prowizyjną od sprzedaży lub stałą, zależną od ilości pobranych kodów.

Wyszukiwarki kodów rabatowych
Coraz większą popularność zyskują wyszukiwarki bonów, takie jak niemiecki Rabatcode, czy polska GoDealla, które udostępniają kody rabatowe do tysięcy sklepów internetowych. Serwisy te przekonują użytkowników, że korzystając z wyszukiwarek kodów można być na bieżąco z najbardziej atrakcyjnymi promocjami znanych marek.


Kupony rabatowe, a marketing szeptany

Zawsze powinniśmy pamiętać, że transakcja nie kończy się w chwili realizacji zamówienia. Warto podtrzymać kontakt z klientem, zwłaszcza gdy dokonał zakupu na korzystniejszych warunkach i jest z tego powodu dodatkowo zadowolony. Klient, który otrzyma rabat, często chciałby w jakiś sposób odwdzięczyć się sprzedawcy. Łatwiej będzie wtedy uzyskać od niego zgodę na napisanie opinii czy polecenie sklepu znajomym. Internauci bowiem bardzo chętnie dzielą się między sobą informacjami o zniżkach i okazjach. Takie rekomendacje mają dużą wartość, ponieważ są wiarygodne.


Podsumowanie

Kody rabatowe to dla sklepów internetowych bardzo efektywne narzędzie promocji. Można je wykorzystywać jako stały element strategii marketingowej, promocji produktów sezonowych czy zwiększenia sprzedaży poza szczytem sezonu.

Opublikowany przez Daniel Nowak

Jestem pok pok

Przyłącz się do konwersacji

1 komentarz

Skomentuj VerkaA Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *