Jeśli jesteś właścicielem małej firmy i zastanawiasz się w jakie działania warto zainwestować aby wypromować swój biznes, reklama w Internecie jest właśnie dla Ciebie. Przedstawiamy sposoby na promocję firmy w Internecie i podpowiadamy jak je wykorzystać aby skutecznie pozyskiwać klientów.


Po co reklamować się w Internecie?

Reklama w Internecie jest dziś najefektywniejszym sposobem dla małej firmy na dotarcie do klienta. W przeciwieństwie do reklamy telewizyjnej czy radiowej, jest znacznie tańsza i posiada większy zasięg, a co najważniejsze, jest skierowana tylko do tych osób, które są zainteresowane produktami i usługami firmy.


Główne założenia

Przed przystąpieniem do planowania jakiejkolwiek kampanii reklamowej, musimy odpowiedzieć sobie na poniższe pytania:

  • Co jest celem kampanii? – aby skutecznie dysponować budżetem reklamowym, musimy jasno i precyzyjnie określić co chcemy osiągnąć. Celem może być np. zwiększenie liczby wizyt na stronie, dzienna liczba rejestracji lub telefonów, zdobycie danych kontaktowych potencjalnych klientów, budowanie wizerunku marki lub zwiększenie sprzedaży.
  • Kto znajduje się w grupie docelowej? – aby prowadzić skuteczne działania reklamowe, musimy również wiedzieć do kogo powinniśmy je kierować. Reklama skierowana do wszystkich, w tym ludzi niezainteresowanych naszą ofertą, będzie wyrzuceniem pieniędzy w błoto. O tym jak określić swoją grupę docelową dowiesz się z tematu – Jak określić grupę docelową?
  • Jaki mamy budżet na działania reklamowe? – aby dobrać najlepsze w danej sytuacji narzędzia, musimy wiedzieć ile pieniędzy chcemy przeznaczyć na ten cel. Pomoże to w rozdysponowaniu środków na najbardziej skuteczne w danej sytuacji formy promocji.

1. Strona internetowa

Punkt wyjścia dla wszystkich działań reklamowych w Internecie. Aby pozostałe formy promocji były skuteczne, konieczne jest posiadanie skutecznej strony firmowej, która będzie centralnym punktem naszych działań. Strona internetowa przez 24 godziny na dobę będzie informować potencjalnych klientów o ofercie naszej firmy, odpowiadać na najczęściej zadawane pytania i w niektórych przypadkach – sprzedawać. Dlaczego posiadanie strony internetowej jest takie ważne przeczytasz tutaj.

Pozycjonowanie
Jeśli wcześniej nie posiadaliśmy strony internetowej, konieczne będzie jej wypozycjonowanie. Wymaga to czasu ale jest konieczne aby nasza strona pojawiała się w wysoko w wynikach wyszukiwania.


2. Google AdWords

Reklama Google AdWords pozwala wyświetlać naszą stronę internetową na samej górze wyników wyszukiwania, przeskakując tym samym lepiej wypzycjonowanych konkurentów. Ta forma reklamy jest niezwykle skuteczna i pozwala bardzo szybko pozyskać nowych klientów. Niestety w przypadku bardzo konkurencyjnych branż, koszty tej formy promocji są bardzo wysokie. Reklama linków sponsorowanych może być alternatywą dla pozycjonowania, zwłaszcza na początku, chociaż osiągniemy znacznie lepsze efekty jeśli połączymy obie te metody.

Jeśli chcesz skorzystać z takiej formy reklamy zapraszamy do naszego działu Reklama Google AdWords.


3. Fanpage na Facebook’u

Prowadzenie fanpage’a na Facebooku pozwala internautom na lepsze poznanie naszej firmy. Jeśli będziemy dostarczać im ciekawych i wartościowych treści, związanych z naszą ofertą i branżą, a także oferować atrakcyjne rabaty, to szybko pozyskamy dużą liczbę fanów i zdobędziemy popularność w Internecie. A to oznacza większą liczbę potencjalnych klientów.

Fanpage możemy prowadzić samodzielnie lub zlecić to zewnętrznej firmie. Musimy jednak pamiętać, że wymaga to znacznych nakładów czasu i pracy, jak również wiedzy i odpowiednich umiejętności.


4. Reklama płatna na Facebooku

Jeśli konkurencja w naszej branży jest duża, prowadzenie nawet ciekawego i wartościowego fanpage’a może nie wystarczyć. Serwis Facebook umożliwia 2 formy promocji, które mogą nam pomóc się wybić. W obu przypadkach mamy możliwość określenia odbiorców na podstawie płci, wieku, czy zainteresowań.

Pierwszą z nich jest możliwość promowania samego fanpage’a lub konkretnych wpisów (np. z aktualną promocją). Celem tych działań jest głównie pozyskanie nowych fanów, polubień i udostępnień.

Drugą formą promocji jest reklamowanie naszej firmowej strony internetowej wśród użytkowników Facebooka. Kliknięcie w taką reklamę przeniesie użytkownika bezpośrednio do strony np. z naszą ofertą lub formularzem kontaktowym.


5. Google+, Pinterest, Twitter, LinkedIn

Media społecznościowe to nie tylko Facebook, choć ten w Polsce nadal jest najpopularniejszy. Warto również pamiętać o istnieniu pozostałych, wartościowych serwisów. Jeśli do grona naszych klientów należą przedsiębiorcy, powinniśmy zainteresować się portalem Google+ i LinkedIn. Jeśli naszymi odbiorcami są ludzie z branż kreatywnych lub technologicznych, warto pojawić się na Twitterze i Pintereście.


6. Blog firmowy

Firmowy blog posiada dwie główne zalety. Po pierwsze poprzez publikowanie wartościowych materiałów i dzielenie się wiedzą, edukujemy naszych klientów i budujemy wizerunek eksperta w danej branży. Po drugie, dzięki strategii „długiego ogona”, bardzo pozytywnie wpływamy na proces pozycjonowania naszej strony. Im więcej napiszemy artykułów, tym większy ruch ściągniemy na naszego bloga, a tym samym firmową stronę internetową. Oczywiście pod warunkiem, że blog umieścimy w katalogu domeny głównej, a nie na subdomenie czy domenie zewnętrznej.


7. Portale ogłoszeniowe

Jeśli nasza firma działa lokalnie, powinniśmy zamieścić ogłoszenia w serwisach ogłoszeniowych i to nie tylko tych lokalnych, ale także ogólnopolskich. Niektóre z nich pozwalają na zamieszczenie również adresu do strony internetowej, co zawsze jest korzystne, bowiem generuje, niewielki, ale zawsze przydatny na ruch na stronie.


8. Bazy firm

Do promocji lokalnej firmy warto również wykorzystać internetowe bazy firm. Większość z nich jest darmowa, a pozwala zamieścić podstawowe informacje o firmie, dane adresowe i kontaktowe, a czasami także odnośnik do strony internetowej i profili społecznościowych. Minusem jest niestety wystawienie swojego emaila na nawałnicę wiadomości reklamowych (spamu).


9. Reklama banerowa na portalach

Jeśli głównym celem naszej kampanii reklamowej w Internecie jest budowa wizerunku i świadomości marki, warto zainteresować się reklamą banerową w popularnych portalach informacyjnych i tematycznych. Rozliczać będziemy się zazwyczaj na podstawie liczby odsłon reklamy lub liczby kliknięć. Koszty zależą głównie od wielkości serwisu i jego zasięgu. Lokalne portale informacyjne będą znacznie tańsze od tych ogólnopolskich.


10. Sieć reklamowa

Pozwala na wyświetlanie naszej reklamy na stronach powiązanych tematycznie z naszą ofertą. Koszty są zazwyczaj dużo niższe niż w przypadku reklamy na duży portalach. Najpopularniejszą metodą rozliczeń jest tu płatność za liczbę kliknięć w reklamę. Przykładem sieci reklamowej jest np. Google AdSense.


11. Artykuły sponsorowane

Jeśli zależy nam na zaprezentowaniu i wypromowaniu naszego produktu lub usługi, warto skorzystać z możliwości artykułu sponsorowanego i zamieszczenie go w popularnym portalu, najlepiej powiązanym tematycznie z naszą branżą.


12. Rekomendacje

Siła pozytywnych opinii jest ogromna, nawet pomimo faktu, że ich wiarygodność z każdym rokiem spada. Wielu ludzi przed dokonaniem zakupu, czyta opinie i komentarze internautów. Warto więc to wykorzystać i nakłaniać naszych zadowolonych klientów aby podzielili się swoją opinią na wybranych przez nas portalach, fanpage’u lub stronie internetowej.


13. Marketing szeptany

Pomimo rosnącej popularności serwisów społecznościowych, wielu internautów nadal poszukuje informacji i pomocy na forach internetowych. Warto więc wyjść im naprzeciw i zarejestrować się na forach tematycznych, z których korzysta nasza grupa docelowa. Należy założyć oficjalne konto firmowe i w miarę możliwości, pomagać rozwiązywać problemy użytkowników i rozwiewać ich wątpliwości. Jeśli będziemy aktywnie się udzielać, z czasem staniemy się ekspertem w danej dziedzinie/branży, a internauci sami zaczną polecać innym nasze usługi.


14. Mapy

Jeśli prowadzimy stacjonarny punkt sprzedażowy lub usługowy, koniecznie powinniśmy dodać informacje o naszej firmie do serwisów takich jak Mapy Google (Google Moja Firma), Zumi.pl i innych, które oferują taką możliwość. Pozwoli to na wyświetlenie informacji adresowych naszej firmy, tym internautom, którzy poszukują danych usług w naszej okolicy.


15. Mailing

Kolejną możliwością reklamowania firmy w Internecie jest Mailing, czyli reklama za pośrednictwem poczty email. Aby tego dokonać powinniśmy dysponować własną lub wypożyczoną bazą adresową grupy docelowej. Możemy również zlecić takie działania firmie zewnętrznej. Skuteczność tej formy reklamy zależy od branży, prawidłowo wybranej grupy docelowej, jakości bazy adresowej i samej oferty.


Podsumowanie

Internet oferuje wiele możliwości reklamowych, także dla małych firm o niewielkich budżetach. Warto skorzystać z tych możliwości, zwłaszcza dlatego, że koszty są często dużo niższe niż w przypadku reklamy tradycyjnej.

Jeśli jesteś zainteresowany reklamą w Internecie – wypełnij formularz kontaktowy a my skontaktujemy się z Tobą. 

Opublikowany przez Daniel Nowak

Jestem pok pok

Przyłącz się do konwersacji

7 komentarzy

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  1. Najważniejsze sposoby wytłumaczone i pokazane 🙂 fajny wpis – ja bym jeszcze dodał udzielanie się na innych blogach jako specjalista – co może zwiększyć renomę brandową.

  2. Nie tylko YouTube to dobry przekaz reklamowy, a każda inna podobna firma do YT. Wszędzie tak gdzie jest duży ruch z możliwością zamieszczenia linka to krok do pozyskania Klienta.

  3. Fajny wpis, wszystko w jednym tak na prawdę 🙂 Myślę, że my sami możemy sobie tylko zaszkodzić jak zaczniemy brać się za reklamę własnoręcznie. Ja jestem zdania, że lepiej zapłacić specjalistom i nie martwić się o nic. Mój kolega sam bawił się w marketing i stracił tylko swój czas nie miał odpowiednich narzędzi ani umiejętności do tego. Jeśli chcemy by nasz biznes prosperował powinniśmy w niego zainwestować. Chyba każdy się ze mną zgodzi?

  4. Często grupa docelowa jest określana przez klientów jednym zdaniem w 2 sekundy. Brzmi to dla nich trochę jak opowiadanie o kosmosie i są zdziwieni, że takie pytanie padło, a określenie budżetu jest kojarzone
    z tym, że ktoś chce od nich wyciągnąć darmowe pieniądze.
    Zgadzam się z twórcą artykułu: Reklama w Google Adwords może być alternatywą dla pozycjonowania, w szczególności jest dobrym rozwiązaniem na początku promocji biznesu, do momentu gdy pozycjonowanie nie osiągnęło jeszcze satysfakcjonujących wyników.

  5. Wszystkie te media społecznościowe to właściwie potencjalne źródła nowych klientów, gdy zakładałem restaurację miałem ambitne plany, żeby wszystkim tym się zająć… Ale niestety, obowiązków było za dużo. Od jakiegoś czasu wszystkie profile prowadzi nam agencja i jesteśmy bardzo zadowoleni – oni naprawdę gwarantują i ściągają klientów 🙂

  6. Jak to mówią – jak cie nie ma w necie, to tak jakby cie nie było na świecie… Oczywiście ja się z tym zgadzam, ale wydaję mi się, że to nie może być jedyny kanał, przez który docieramy do klientów. Obecnie na internecie jesteśmy z każdej strony „atakowani” przez wszelakie komunikaty marketingowe i wydaje mi się, że ciężko jest się przebić.